Annons:

Sök

Annons:

L: Nu är det dags att lossa på ”snaran” från landsbygdsbefolkningen

Den liberala landsbygdsgruppen diskuterade vart partiets ambitioner tog vägen vid ett möte i Virserum. Foto: Privat

L: Nu är det dags att lossa på ”snaran” från landsbygdsbefolkningen

I helgen var det åter dags för Liberala Landsbygdsgruppen i Sydöstra Sverige att återsamlas och detta skedde vid Hotell Dacke i Virserum. Flera frågor i linje med det av såväl partistyrelsen som partiledningen godkända och antagna landsbygdsprogrammet, som togs fram under åren 2012-2014 diskuterades.

Annons:

Vi har haft valår vid två tillfällen sedan dess – år 2014 och 2018 – hur utfallet blev vet vi alla och fler ”vita” fläckar än någonsin tidigare dök upp på kartan. Flera kommuner missade sitt enda mandat och man kunde med lätthet kalla båda valen för katastrofalt. Europavalet i år var nog bara en bekräftelse på, att vår politiska rörelse inte har minsta intresse av landet i sin helhet utan i allmänhet bara storstäder och i synnerhet Stockholm.

Ett bra landsbygdsprogram som bara blir en ”skrivbordsprodukt” ger vi inte mycket för. 

*

Huvudfrågorna vi helgens möte var: ”Vart tog våra ambitioner vägen?”

Rätten, att bo och verka där vi själva vill är en mänsklig rättighet och som vi som liberaler ställer oss bakom, men det räcker inte att få andas frisk luft och ha nära till skog och mark samtidigt, som överstatligheten straffbelägger oss för att vi vill bo som vi själva bestämmer. Skatteväxling i all sin ära men kursen är inte 1:1 utan de ”smala skatterna” slår hårt i den egna plånboken. När skatterna och avgifterna på bensin- och diesel är i närheten av 65 % av hela literpriset börjar man höja på ögonbrynen, minst sagt.

Kollektivtrafik som i stora delar lyser med sin frånvaro och som följd av fördyrade kostnader på drivmedel minskar man dessutom de linjer, som finns och lägger helt ner andra – en fantastisk utveckling.

Reseavdragen skulle göras en översyn av – beslut från landsmöte, men inget av detta blev av. Istället blev den egna insatsen höjd med ytterligare 1 000: - från 10,000:- till 11,000:- men inte en representant från vår egen politiska rörelse gjorde den minsta antydan till protest mot galenskapen utan lät den fortgå och under mottot – ”skit i gnällspikarna på landsbygden.”

Så sent som den 23 maj 2019 har skatteverket satt reseavdragen under lupp. 

Har någon av de liberala riksdagsmännen tagit del av den? Tror inte det men den borde inte bara läsas utan istället vara ett föremål till finansutskottet för diskussion och åtgärd. 

*

Här talas det om ”fuskandet” när man medvetet äskar avdrag för bilavdrag när man inte ens är berättigad till det – går det så går det.

Dessa tillfuskade avdrag handlar om miljardbelopp och hänför sig till grupper av landets invånare som har tillgång till hur mycket skattefinansierad kollektivtrafik som helst.   

Ett gott råd till våra liberala företrädare i riksdagshuset – fördela om och till förmån till de som måste ha bil till och från jobbet.

Det har nu gått flera år efter att smålänningarna la motionen om förändrade reseavdrag och utan minsta resultat – så vi tar nu till betydligt radikalare idéer än krångla till det med avdrag hit eller dit – vi tar ett samlat grepp både för landsbygdens överlevnad och för miljö- och klimatfrågan totalt.

Om vi verkligen menar något med förd klimatpolitik så skulle man kunna få effekt både ur socioekonimsk karaktär som minskade utsläpp.

*

Kollektivtrafiken måste byggas ut och det är definitivt inte nödvändigt att framföra bussar med 52 sitsar om det går åt endast 4-6 i vissa linjer på gles- och landsbygden – det finns ju VW-bussar typ också?

När månadskortet för kollektivt åkande ökar med 50: - per månad i storstäderna blir det diskussioner och stora protester.

Även biljettpriset är en ”smal” skattebas och slår så klart direkt mot den egna plånboken.

Låt därför kollektivtrafiken i hela landet vara totalt skattefinansierad – konstigare än så är det ju inte. Stig ombord på det kollektiva färdmedlet var Du vill även om Du glömt plånboken hemma.

Låter det dyr? Nja vad det betyder för hela landet kan man ju alldeles säkert också räkna ut för motsvarande beräkningar finns ju redan för Stockholmsområdet.

Om resande idag inom området får betala cirka 900: - i månaden för sitt månadskort skulle omräknat till total skattefinansierat motsvara cirka 250: - DET KANSKE MILJÖ- OCH KLIMATET kan vara värt – om vi nu så klart verkligen menar allvar med klimathotet i annat fall kan vi ju fortsätta med symbolpolitiken.

*

I delar av landet kommer vi säkerligen inte att kunna ”bygga bort bilberoendet” men då måste vi tillgripa andra radikala åtgärder. 

Vårt land har ett väl fungerande postnummerupplägg – där slutnumret oftast talar om, att Du bor på nära eller längre avstånd från en större tätort – använd de reskapen vi har – tekniken finns!

Om Du bor i norrlands inland eller för den delen i sydöstra Sverige så bor Du mer eller mindre direkt ute i skogen – och under mottot ”Den som skitar ner skall få betala” återstår därför endast att differentiera skatterna på bensin- och diesel.

Glöm inte i detta sammanhang fotosyntesen – vi som bor i glesbygd och på landsbygden skitar inte ens ner i atmosfären om vi t.o.m. tar bort de moderna reningsutrustningarna på våra bilar, men vi blir bestraffade på samma sätt som de som mest skitar ner.     

För Liberala Landsbygdsgruppen i Sydöstra Sverige

Mats Egon Arbring, Peter Olsson, Sven-Olof Carlborg, Sven Astevall, Börje Helgesson, Ann-Margret Lindholm.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: