Annons:

Sök

Annons:

Kräver åtgärd för Stångådalsbanan och Tjustbanan

Foto: KLT

Kräver åtgärd för Stångådalsbanan och Tjustbanan

Region Kalmar län kräver att Trafikverket ändrar sitt beslut så att Stångådalsbanan och Tjustbanan får ett nytt signalsystem. Det skriver Region Kalmar i ett pressmeddelande.

Annons:

På Tjustbanan mellan Linköping och Västervik samt på den norra delen av Stångådalsbanan mellan Linköping och Rimforsa finns ett gammalt signalsystem som endast används på dessa två bansträckor i hela landet. Trafikverket har inga planer på att ersätta systemet på dessa sträckor förrän tidigast efter år 2025.

Detta skapar problem då det samtidigt pågår en utbyggnad av ett helt nytt signalsystem som kommer att vara klart förbi Linköping 2024. Detta ställer till problem för Kustpilentågen eftersom det gamla och det nya systemet inte är kompatibla med varandra. Därför måste det gamla systemet ersättas på Tjust- och Stångådalsbanan om Kustpilentågen ska kunna köra ända fram till Linköping i framtiden.

Även de nya tågen som beräknas vara i drift på banorna runt 2023-2025 kräver en upprustning av det befintliga signalsystemet.

I en skrivelse till Trafikverket, som redovisades vid kollektivtrafiknämndens sammanträde på torsdagen, efterlyser regiondirektör Ingeborg Eriksson, trafikdirektör Karl-Johan Bodell och regional utvecklingsdirektör Helena Nilsson dialog om ett nytt beslut som omfattar en signalsystemsupprustning på de två sträckor det handlar om.

Också de politiska ledningarna i regionstyrelsen, kollektivtrafiknämnden och den regionala utvecklingsnämnden har sänt en likalydande skrivelse till Trafikverkets generaldirektör.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: