Det genomsnittliga meritvärdet var rekordhögt i årskurs nio. Foto: Mostphotos/Genrebild
Förra årets niondeklassare i Vimmerby kommun presterade bra. Eleverna som gick ut hade den högsta betygspoängen någonsin på 229,9.
– Det är jätteroligt, säger förvaltningschefen Ola Karlsson.
Niorna som gick ut förra året ahde ett genomsnittligt meritvärde på 209,8. Nu handlar det alltså om 229,9.
– Det är en kraftig ökning från tidigare nivåer som legat mellan 209 och 213. Det är förstås jätteroligt. Det är väldigt goda siffror för årskurs nio, säger Ola Karlsson.
Han ser det som ett resultat av hårt arbete.
– Man har jobbat aktivt med betyg och bedömning och särskilt utifrån den kritik som var från Skolinspektionen. Efter en kraftig kunskapsutveckling på en skola skiljer det väldigt lite mellan skolorna.
79 procent av eleverna har minst betyget E i alla ämnen. Efter sommarskolan är 84 procent av eleverna behöriga till en gymnasieutbildning. 2012/13 låg det på 92,2 procent, men så sent som 2017/18 var det 75,2 procent.
– Det är jätteroliga resultat. Framför allt se hur det har förändrats till det bättre, säger Peter Karlsson (C), nämdens ordförande.
Matematik största problemet
16 procent av niondeklassarna blev inte behöriga. Det handlar om något fler elever på AL-skolan och klart fler pojkar än flickor (19-11). 18 av de totalt 30 eleverna har ett annat modersmål än svenska.
– Av de 18 var det 17 nyanlända som bara bott här ett par år. Då är det svårt att klara kunskapskraven i grundskolan, säger Ola Karlsson.
Förvaltningen ser också en tydlig koppling mellan frånvaro och närvaro i sammanhanget för de elever med svenska som modersmål.
– Hälften av dem hade mer än 20 procents frånvaro. Det är inte bara ogiltig frånvaro, men det går att se en koppling till närvaron. Vi får titta vidare på det.
Bland elever med annat modersmål än svenska hade en av 18 mer än 20 procents frånvaro.
Bland elever med svenska som modersmål är det vanligast att det saknas ett betyg i matematik.