Annons:

Sök

Annons:

  • Regionpolitikern efter mötet:

    Karin Helmersson (C) kände sig dyster efter mötet med trafikutskottet om länets båda tågbanor. Foto: Simon Henriksson

  • Regionpolitikern efter mötet:

    Samtliga partiers gruppledare fanns Lena Granath (V), Malin Sjölander (M), Angelica Katsanidou (S), Jimmy Loord (KD), Karin Helmersson (C). På bakre raden syns regional utvecklingsdirektör Helena Nilsson samt Martin Kirchberg (SD). Foto: Pressbild

Regionpolitikern efter mötet: "Känner mig dyster"

På tisdagen träffade gruppledarna för samtliga partier i regionen trafikutskottet. På agendan stod förstås framtiden för länets två tågbanor.
– Jag känner mig dyster, men vi har inte gett upp, säger regionrådet Karin Helmersson (C). 

Det som har väckt ilska hos regionpolitikerna är förstås Trafikverkets förslag om att banorna i länet inte kommer ha direktanslutning till den planerade centralstationen i Linköping. 

Trafikverkets förslag är istället att både Stångådals- och Tjustbanan ska ha sin slutstation i Linköping flera kilometer från den nya centralstationen. Tanken är att passagerare som vill byta tåg ska bussas mellan stationerna. Ett annat alternativ är att banorna får sin anslutning mot Ostlänken i Norrköping. 

"Detta skulle leda till ökade kostnader på flera hundra miljoner kronor då nya fordon måste köpas in om trafikutbudet ska vara det samma som i dag. Till det kommer ökade driftkostnader och banavgifter", skriver regionen i ett pressmeddelande.

Region Kalmar län har i flera olika sammanhang krävt att Trafikverket ska arbeta om sitt förslag så att båda banorna i länet går hela vägen fram till den nya centralstationen. Under tisdagen var ett stort antal representanter från regionen på plats i Stockholm för att träffa trafikutskottet. 

– Vi träffade dem över en lunch och det gick bra. Det märks att de är väldigt insatta och väldigt intresserade. De får mycket presenterat för sig, men inte ur ett Kalmar länsfokus som detta är. Det blir tydligt att våra banor inte kommit fram så tydligt, säger regionrådet Karin Helmersson (C).

Vad kan det här mötet få för effekt?

– Att fler pratar om våra frågor, avstånden vi har, hur eftersatta de här banorna och infrastrukturen i vårt län är. 

Nådastöten kan komma i juni

Men att påtryckningarna ska få reell betydelse i slutändan verkar otroligt.

– Trafikverket har förordat det här alternativet och det ska upp för redovisning för regeringen under juni månad. Det är Trafikverket själva som beslutar och tar ställning, så det är svårt att veta våra påverkansmöjligheter. Vi har fått till oss att allt är möjligt med politisk påverkan och det går att pröva frågor genom utskottsinitiativ.

Kommer det bli ett sådant utskottsinitiativ?

– Det vågar jag inte svara på, men det var viktigt för oss att få beskriva hur det här påverkar oss. Det är beslut som är väldigt viktiga och vi har även bristutredningen av banorna framåt. 

Men Karin Helmersson kände sig inte direkt uppåt efter mötet.

– Jag känner mig dyster, säger hon.

Är det kört?

– Nej, det är det inte förrän spaden är i marken. Men det är det här alternativet som Trafikverket förordar. Vi har inte gett upp och vårt påverkansarbete fortsätter. Vi ska fortsätta så länge det går. 

Men nådastöten kan komma i juni?

– Ja, så uppfattar jag det. Jag har inte den totala överblicken, så det är lite svårt att överblicka exakt hur beslutsgången kommer se ut. 

Träffar länsbänken

Efter lunchmötet med trafikutskottet skulle regionpolitikerna träffa Kalmar läns samtliga riksdagsledamöter. 

– Vi ska resonera med länsbänken var vi står i frågan och hur vi kan agera vidare. Regeringen har ett stort ansvar och vi ska stämma av med regeringsföreträdarna. Det är nästa steg i det här. 

Samtliga sex partier, från Sverigedemokraterna till Vänsterpartiet, hade skickat sina gruppledare till Stockholm. 

– Det markerar att vi är helt överens politiskt kring det här och signalerar att vi inte är oense. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: