Annons:

Sök

Annons:

Klart: Stora förändringar i GP-upplägget

Nya regler väntar för Speedway Grand Prix till kommande säsong. Foto: Stefan Härnström

Klart: Stora förändringar i GP-upplägget

Det blir stora förändringar i speedwayens GP-upplägg kommande säsong. Poängsystemet i deltävlingarna görs om totalt, liksom reglerna för hur man kvalar in till nästkommande säsongs GP-serie.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Upplägget för Speedway Grand Prix görs om från och med säsongen 2020 – både vad gäller poäng- och kvalificeringssystem.

För att öka betydelsen av att ta sig långt i varje deltävling kommer förarna i fortsättning tilldelas mästerskapspoäng utifrån placeringen i varje enskild GP-tävling istället för hur många poäng man kör in under kvällen.

Detta meddelade arrangören av GP-serien under lördagen.

20 poäng till segraren 

Det nya systemet innebär att samtliga åtta förare som kvalificerar sig till semifinal är garanterade minst nio mästerskapspoäng, medan förarna på placering nio till 16 i respektive tävling erhåller poäng i en fallande skala, från åtta poäng för en nionde plats till en mästerskapspoäng för en 16:e plats.

Vinnaren av ett SGP-evenemang kommer att tjäna 20 mästerskapspoäng, tvåan får 18 poäng, trean 16 poäng och fyran 14 poäng.

Grundheatens poäng avgör 

De poäng som förare kör in under sina fem grundheat kommer precis som tidigare avgöra vilka åtta som tar sig till semifinal samt hur förarna på plats 9-16 fördelar sig.

Av de två tredjeplacerade semifinalförarna kommer den som slutade högst efter grundheaten rankas femma och erhålla tolv mästerskapspoäng, medan den andra kommer att rankas som sexa och tjäna elva mästerskapspoäng.

Likaså kommer den fjärdeplacerade semifinalföraren som får högst poäng i grundserien rankas som sjua och få tio mästerskapspoäng, och den andra fjärdeplacerade föraren slutar åtta och får nio poäng.

Vill attrahera bredare publik 

Chefen för FIM Track Racing Commission, Armando Castagna, menar att det nya systemet kommer ge mervärde till mästerskapet genom att belöna förare som når finaler och semifinaler mer regelbundet.

Castagna anser att det säkerställer att varje deltävling blir mer spännande och att finalheatet verkligen blir ett finalheat på riktigt.

– Det viktigaste för oss är att harmonisera vårt mästerskapssystem med andra stora sportevenemang så att vinnaren alltid får flest poäng. Det kommer hjälpa oss att attrahera och behålla en bred publik för vår sport, säger han i ett pressmeddelande.

SGP:s Phil Morris är inne på samma spår.

– Vi vill belöna de förare som tar sig till finalen. Förare i semifinalen kommer att göra allt för att ta sig dit eftersom det finns potential att få ytterligare åtta mästerskapspoäng. Det säkerställer att det finns allt att tävla om och bygger upp spänningen inför tävlingskvällens sista heat, som ska vara ett stort crescendo, säger han i samma pressmeddelande.

Nya kvalificeringsregler 

Men det är inte nog med detta. Även vad gäller kvalificeringsregler till nästkommande års GP-serie sker förändringar.

I fortsättningen kommer bara de sex bästa förarna i GP-serien att garanteras en plats i följande säsongs serie. Detta jämfört med dagens åtta.

De tre bästa från GP Challenge kommer fortfarande att kvalificera sig för följande säsong, medan vinnaren av Speedway European Championship-serien också kommer att garanteras en plats i GP-serien

– Att låta vinnaren av EM-serien kvalificera sig till SGP-serien året efter gör att vi ger nya förare en chans att ta sig in i serien på ett annat sätt. Det ger också ett mervärde till EM-serien, säger Armando Castagna.

Den kompletta GP-uppställningen fastställs genom fem permanenta wild card som kommer att bestämmas av SGP-kommissionen.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: