Tågtrafiken har varit flitigt diskuterad i landstingsfullmäktige sedan augusti 2008 då förseningar och inställda tåg blev mer regel än undantag. Nu 9 år senare så har inte de tre majoritetspartierna socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet lyckats fått ordning på tågkaoset i Kalmar län.
Landstingsfullmäktige har t o m höjt skatten för att öka ambitionshöjningen inom kollektivtrafiken. Trots alla dessa 100-tals miljoner som vi invånare betalar in extra till kollektivtrafiken per år så kan vi nu ändå konstatera att tusentals inställda tågavgångar gjorts bara under 2017.
I september 2008 ställde jag frågor i en interpellation till landstingsrådet Anders Henriksson ( S ) som gällde KLT:s rutiner och tågtrafikens punktlighet och kvalitet. Dessa frågor har sedan diskuterats varje år på landstingsfullmäktige. Uppenbarligen har socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet misslyckats med kvalitetsarbetet gällande tågtrafiken i Kalmar län då tågproblemen aldrig har varit större än nu.
En förutsättning
Statsminister Stefan Löfven åkte runt i landet och även i Kalmar län tidigare i somras. Han provsatt flygplan, polisbilar och åkte med turistbåtar. Verkade vara en avkopplande vecka för statsministern.
(Vilket han visade sig behöva efter att vissa ministrar lekt tysta leken i regeringskorridoren, där Löfvens ministrar uppenbarligen tävlat om vem som kunde hålla tyst längst).
Löfven fick bland annat i Oskarshamn veta att utbildning är mycket viktigt i vårt län för att företag och arbetsplatser ska kunna utföra sina uppdrag. Goda kommunikationer är en viktig förutsättning för att hålla hela länet levande gällande såväl bostads-, studie- och arbetsorter.
Borde fått åka tåg
Socialdemokraterna i Kalmar län borde ha sett till att Löfven åkte Stångådals- eller Tjustbanan i stället för att springa på Öländska badstränder ihop med partivänner.
Tågtrafiken är viktig för länets utveckling och för människor som pendlar. Staten måste tillsammans med länets region och kommuner göra en framtidssatsning på järnvägen och i synnerhet på spåret vilket är i stort renoveringsbehov, samt att bygga bort obevakade övergångar.
Detta för att reparationerna på tågen ska minska, och att det ska bli snabbare restider.
Magnus Danlid
Landstingledamot för Centerpartiet