Annons:

Sök

Annons:

DEBATT: Biträdande kommundirektör nej, kanslichef ja

Hur en organisation ska organiseras kan man tvista om hur länge som helst. Det kan finnas en lång rad motiv för att organisera sig på det ena eller andra sättet, eller för att förändra befintlig organisation för att ligga i takt med tidens utmaningar, eller för att anpassa den för kommande utmaningar.

Annons:

Jag vill föra fram mina synpunkter till varför Vimmerby kommun inte ska fullfölja den modell som vi har sett presenteras, och jag vill kort och enkelt lämna ett förslag med motiv som jag tror kommer tjäna Vimmerby kommun bättre.

Enligt kommunens hemsida så ser organisationen ut så här:

Den aktuella diskussionen gäller förändringar av Kommunstyrelseförvaltningen och därför lämnar jag fullmäktige, bolag och de övriga förvaltningarna i huvudsak utanför denna diskussion.

I allt väsentligt produceras huvuddelen av kommunens välfärdstjänster inom två förvaltningar, Barn- och utbildningsförvaltningen och Socialförvaltningen. Förvaltningarna styrs av var sin nämnd, Barn- och utbildningsnämnden och Socialnämnden. Chefen för Barn- och utbildningsförvaltningen har den senaste tiden benämnts Skolchef, och chefen för Socialförvaltningen för Socialchef. Det är de som har ansvaret för att leda förvaltningen och nå beslutade politiska mål genom sina verksamheters dagliga arbete.

*

Kommunstyrelsen är också en nämnd, men den har också fullmäktiges uppdrag att utöva tillsyn av övriga nämnder. Kommunstyrelsen hade så sent som mandatperioden 2007 till 2010 vuxenutbildning under sina vingars beskydd, vilket med tiden blev irrationellt och denna flyttades till övrig utbildningsverksamhet för att ge ett exempel på hur organisationen förändrats.

Ungefär samtidigt med denna förändring formades ett samarbete med Hultsfreds kommun gällande miljö- och byggnadsfrågor som efterhand ledde fram till den gemensamma Miljö- och byggnadsnämnden med tillhörande Miljö- och byggnadsförvaltningen.

Idag är kommunstyrelsens viktigaste roll att ansvara för kommunens funktion inför fullmäktige, vilket innebär att alla beslut i fullmäktige ska tas om hand och exekveras någonstans i organisationen och detta är kommunstyrelsens ansvar att se till att övriga nämnder utför sitt uppdrag och inte sysselsätter sig med andra saker, och att de har rätt resurser, varken mer eller mindre, för att nå uppsatta mål.

Och de beslut som inte faller inom någon annan nämnds verksamhetsområdet de är faktiskt kommunstyrelsens uppgift att lösa med sin förvaltning. Det är också kommunstyrelsens ansvar att se till att kommunstyrelseförvaltningen levererar de stödtjänster som är centraliserade till förvaltningarna, t.ex. ekonomi- och lönetjänster, HR-tjänster, och övergripande administrativa tjänster.

*

Utöver detta har kommunstyrelsen ansvar för t.ex. näringslivsfrågor men denna och andra frågor som vilar på kommunstyrelsen exkluderar jag i denna diskussion, för jag enligt min mening så har jag precis i detta stycke fångat in den organisatoriska förändring eller snarare utveckling som det finns ett behov av. Först en liten utvikning som ligger till grund för mitt ställningstagande.

Det är aldrig bra att sitta på två stolar som chef, och i synnerhet inte som högsta chef. Jag är av åsikten att kommunchefen Carolina Leijonram eller vad vår kommunchef än kommer heta i framtiden, ska ha ansvaret att leda en lång rad underställda chefer och verksamheter inom sin egen förvaltning, för hon kan inte kritisera sig själv, och kommunstyrelsen har därför ingen som de kan rådgöra med och få chefens uppfattning om hur det fungerar för den egna förvaltningen.

Vad som behövs är en Kanslichef och tillika chef för kommunstyrelseförvaltningen. Kommunchefen blir på det sättet allt mer kommunstyrelsens verktyg för att leda och utveckla kommunen strategiskt enligt politiska visioner och mål snarare än att till stor del vara operativt ansvarig och någon som har att hantera sjukfrånvaro, semesterledigheter, utvecklingssamtal och rekrytering av förvaltningens personal.

Kommunchefen får då mera tid att bistå kommunstyrelsen med uppsyn av hur det går för övriga nämnder (och bolag). Och det är viktigt – det ska bara finnas en person som har detta ansvar – fullt och odelat, därför ska kommunstyrelsen inte tillåta att det finns någon att dela dessa uppgifter med eller delegera uppgifter till. Kommunchefen är väl avlönad, ska så vara, och därmed följder det fulla och odelade ansvaret.

*

Kommunchefen har då ansvar för Chefen för kommunstyrelseförvaltningen (benämns Kanslichef), barn- och utbildningsförvaltningen, socialförvaltningen och miljö- och byggnadsförvaltningen. Den sistnämnda enligt överenskommelser med Hultsfred kommun som jag inte satt mig in i hur det ser ut. Det kan vara så att den uppgiften är delad, eller helt faller bort. Jag har helt enkelt inte satt mig in i den frågan.

HR-chefen får göra det en HR-chef ska vara bäst på = HR-drift. Kanslichefen, spindeln i kommunförvaltningsnätet får ett tydligt ansvar för förvaltningens drift istället för en biroll.

Kommunchefen får av kommunstyrelsen i uppgift att forma den Ledningsgrupp som behövs över tid. Jag antar att det är förvaltningscheferna, ekonomichef, HR-chef, kanske jurist och så då tillkommande Kanslichef, och så adderar man stödresurser efter behov typ sekreterare.

*

Detta får också till följd att om en kommunchef går vidare i karriären så fungerar kommunstyrelseförvaltningen i alla fall genom att den operativa uppgiften att leda förvaltningen ligger på kanslichefen.

För övrigt anser jag inte att en tillfällig topp i antal eller svårighetsgrad att leda eller delta i en utredning bör utgöra någon grund för löneförhöjning. Att utreda saker hör till jobbet när man har en anställning inom kommunen. Det är att jämföra med betald tid för att tänka på och genomföra förbättringar av vilken verksamhet som helst och det får alla göra, var och en på sin nivå i dagens arbetsliv.

Det är om man visar sig särskilt duglig på utredningsarbete som leder till en effektivare produktion av välfärdstjänster, högre kvalité, förbättrad säkerhet, högre frisknärvaro och så vidare som bör belönas enligt min uppfattning om jag vore arbetsgivare.

Sammanfattningsvis: Biträdande kommunchef NEJ, Kanslichef JA – alla förändringar inom nuvarande ekonomiska utrymme ty jag uppfattar det som en förändring inom ramen för utveckling av en effektivare organisation och stimulerande uppgifter. När resultaten visar sig då finns det medel att belöna prestationer! 

Magnus Gustafsson

PS. Alla uppgifter om respektive nämnds och förvaltnings uppgifter är min personliga uppfattning om huvuddragen, och inga citat eller aktuellt inhämtade uppgifter av rådande beskrivningar. Min poäng är att dra upp de breda penseldragen varför kommunen inte ska ha en biträdande kommunchef utan en kanslichef.

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: