Annons:

Sök

Annons:

Ny kritik mot kampanjen:

Marie Nicholson är kritisk till kampanjen som bland annat publicerats i Vimmerby kommun. Foto: MostPhotos

Ny kritik mot kampanjen: "Stopp för tondöva kampanjer för skattepengar"

Kampanjen om en köpfri januari, som publicerats av Vimmerby kommun, har väckt kritik. Nu kommer ännu mer från riksdagsledamoten Marie Nicholson (M).

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

1,5 miljarder kronor av skattemedel. Så mycket har Statskontoret uppskattat att myndigheters påverkanskampanjer kostar årligen. Det var med bakgrund av detta som regeringen i början på året gick ut och krävde ett antal myndigheter på information om hur de motiverar både sin kommunikation och dess kostnader.

Bland de utpekade myndigheterna återfinns Sveriges länsstyrelser. Nyligen spred man från Länsstyrelsen i Kalmar en kampanj för att uppmuntra länets medborgare till en köpfri januari. Som tur är var det få kommuner som ens verkade notera kampanjen. I Vimmerby kommun användes det dock i en lokal kampanj vilket, fullt förståeligt, lett till reaktioner bland lokala handlare.

Förutom att kampanjen är fullkomligt tondöv för de utmaningar handeln i våra landsbygdskommuner står inför, kan man ifrågasätta om Länsstyrelsens användning av våra skattemedel i det här fallet verkligen är gynnsamt för våra medborgare.

Siffror från Svensk Handel visar att den svenska julhandeln förra året tappade 20 procent till kinesiska lågprisbolag som Temu och Shein. Hållbarhetstänk i all ära men om Länsstyrelsen finner det motiverat att påverka hur människor handlar är det inte lokala butiker i Vimmerby, Torsås, Högsby eller Mönsterås som borde bli lidande.

Tiden är över när svenska myndigheter kunde dra på (s)penderarkepsen med skattebetalarnas pengar. Inte en dag för tidigt!

Marie Nicholson (M), riksdagsledamot

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: