Anders Andersson (KD).
Foto: Ossian Mathiasson
När det sedan gäller intresset för ekonomi, som enligt Peter Wretlund är orsaken till att den S-ledda majoriteten inte vill ha någon länsfärdtjänst, dristar jag mig att påminna om ett par saker. Länsfärdtjänst är oavsett hur man räknar på det en mycket liten del av kollektivtrafiknämndens ekonomi, oberoende om vi talar om 13 miljoner eller om det kanske är hälften eller därunder. Däremot skapar länsfärdtjänst ett stort värde, genom att personer som behöver färdtjänst får samma möjligheter att färdas som alla andra länsinvånare. Den jämlikheten säger Socialdemokraterna nej till.
*
I strategin ingår en ambition att länsinvånare år 2029 ska göra fyra miljoner fler resor med länstrafiken än vad de gjorde 2019. En sådan resandeökning innebär med dagens ekonomiska förutsättningar att skattebetalarna kommer att få bidra med 170 miljoner kronor mer till kollektivtrafiken än de gjorde 2019. Vid inget tillfälle under våra många möten har Peter Wretlund tagit initiativ till att diskutera detta faktum. Det vore klädsamt om Peter Wretlund (S) och Länsunionen redovisade hur han tänkt finansiera den resandeökning som finns i det Trafikförsörjningsprogram som han är ansvarig för. Här finns inte ett kommatecken som signalerar finansiering av ett ökat resande med 3,5 procent per år, vilket vi gång på gång påtalat från M och KD.
Något vi alla har lärt oss under coronapandemin är snarast hur mycket arbete och utbildning som går att genomföra utan att resa. Men under Wretlunds ledning har det utarbetats en strategi som knappt tar upp förändrade resmönster, trots att dessa påverkar kollektivtrafikens ekonomi i högsta grad.
Till sist: Vi ger inte upp bara för att s-ledningen är avvisande. Färdtjänsten ska inte stanna vid kommungränsen. Personer med funktionsnedsättning och behov av färdtjänst ska kunna resa i hela länet. Därför fortsätter vi att driva kravet på länsfärdtjänst.
Anders Andersson (KD), oppositionsråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden