Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
SÅ GICK DÖDSOLYCKAN I KALMAR TILL – ”DET ÄR VÅR BILD”

I den här korsningen inträffade dagens dödsolycka i Kalmar. Foto: Oskar Almswik

SÅ GICK DÖDSOLYCKAN I KALMAR TILL – ”DET ÄR VÅR BILD”

Vid åttatiden i morse kolliderade en KLT-buss med en personbil och en man i 25-årsåldern avled. Nu vidtar olika aktörer separata utredningar för att slå fast hur det gick till.
– När något sådant här händer tas föraren alltid ur tjänst, säger Simon Sandberg, kommunikationschef på Bergkvara Buss som framförde bussen för KLT:s räkning.

Annons:

Det var strax efter 08.00 som kollisionen i korsningen mellan Norra vägen och Brunnslätsvägen inträffade. Passageraren i bilen avled av sina skador. Ytterligare två personer fördes till sjukhus med lindriga skador.

Polisen har inlett en utredning, men kan inte gå in på hur den rubriceras eller om någon person misstänkts för brott i nuläget.

– Vi kommer utreda omständigheterna för att ta reda på själva orsaken och vad som lett fram till mannens död. En buss och personbil har kolliderat, det är vad jag kan säga. Det vidtas utredningsåtgärder just nu, säger Filip Annas, presskommunikatör hos Polisen.

Är det någon av de inblandade som förhörts?

– De kommer att hållas förhör med, om det är gjort vet jag inte.

Bussen färdades på huvudled

Det var en KLT-buss i linjetrafik som var inblandad i olyckan. Fordonet framfördes av trafikföretaget Bergkvara Buss.

– Jag får hänvisa till dem i första hand och det är de som hanterar det här kopplat till de rutiner som de har. Vi vet att alla trafikföretag som vi använder har goda rutiner när sådana här saker händer. Vi gör ingen egen utredning av olyckan, utan det gör polisen. Vad vi får till oss nu är att det verkar handla om en olyckshändelse, säger Linus Öjebrink Åsberg, kommunikatör på KLT.

Personal från Bergkvara Buss var snabbt framme vid olycksplatsen.

– Vi kunde ta hand om vår buss, föraren och vi kunde också vara behjälpliga för blåljuspersonalen. Vi kan konstatera att vår buss färdades på huvudled och kolliderade med personbil som hade väjningsplikt gentemot huvudleden, det är där vi är kan man säga, säger Simon Sandberg, kommunikationschef på bolaget. 

Enligt Sandberg skulle föraren av personbilen göra en vänstersväng i hög hastighet, men hann inte ut på vägen. Kollisionen med bussen var ett faktum.

– Vår uppfattning är att personbilen kommer i hög hastighet och ignorerar väjningsplikt. Personbilen kolliderar med vänstersidan på bussens front som tar emot högersidan på personbilen. Jag har ingen information om hastigheter, men bussen färdades på en vägsträcka där det är 60 km/h och personbilen kom från en sträcka där det är 40 km/h. Vi kan bra konstatera hur trafiksituationen sett ut, sedan är det upp till polisen att ta reda på vem som bär ansvaret och var det brister.

Tagen ur tjänst

Föraren fördes till sjukhus, men klarade sig med lindriga skador.

– Vi var med föraren på sjukhuset och kollade hur han mådde och har haft efterföljande samtal. Fysiskt ska han må bra, sedan är det en chockartad och traumatisk upplevelse. Vi erbjuder krisstöd för att ta hand om honom.

I enlighet med bolagets rutiner tas föraren ur tjänst.

– När något sådant händer tas föraren alltid ur tjänst och genomgår en utvärdering av oss och det kan också vara aktuellt med medicinsk utvärderings. Sedan har vi möjlighet att sätta in extra resurser om krisstöd. Det har inget att göra med polisens utredning, utan har det varit en dramatisk händelse så ser våra processer och rutiner ut så. Vi gör alltid såhär för att utreda vad som hänt och hur man mår.  

Hur länge kommer föraren vara utanför tjänst?

– Det beror helt på hur personen i fråga mår fysiskt och psykiskt. Det är lite för tidigt att säga än så länge. Det kommer bli en serie med möten mellan oss och medarbetaren.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: