Annons:

Sök

Annons:

Anders Melin är vd för Ljunghäll AB i Södra Vi. Foto: Simon Henriksson

Ljunghälls påverkas av kundernas problem: "Tappar omsättning"

Många stora företag inom fordonsindustrin har materialbrist. Det påverkar Ljunghäll AB i Södra Vi ordentligt. 
– Ingen permittering är aktuell just nu men vi tappar mycket omsättning, säger vd:n Anders Melin.

Annons:

Fordonsindustrin lider av stora leveransproblem för tillfället. Många stora företag har tvingats begränsa sin produktion och både Volvo Cars och Scania har helt stängt ned produktionen tillfälligt. 

Det ger förstås effekt för Ljunghäll när deras kunder inte kan gå för fullt eller ens alls.

– Volvo Personvagnar har stängt ned i ett antal dagar och det påverkar naturligtvis. Produkterna de köper innehåller halvledare och de får inte dessa. Det påverkar oss också ganska hårt, eftersom de inte kan ta emot våra produkter och våra leveranser skjuts upp, säger Ljunghälls vd Anders Melin.

Hur påverkar det er just nu?

– Vi får hantera personal och maskinpark på ett annat sätt. Det handlar om förebyggande underhåll, utbildningsaktiviteter och förberedelseinnehåll. Det påverkar oss på flera olika sätt och vi tappar omsättning, så är det. På kort sikt kan vi inte göra så mycket. Vi får informationen samtidigt som den når allmänheten och vi hinner inte ställa om. Om Volvo Personvagnar har stängt i sju dagar är det sju arbetsdagar där vi inte behöver producera något. Vi står i princip still samma tid. 

Är det en risk för att ni behöver stänga ned också?

– Vi har gjort det såtillvida att vi inte alls producerar så mycket. Men någon permittering är inte aktuell just nu. Vi vet att allting kan gå fort, men har ingen sådan situation just nu. Volvo säger att de ska starta igen nästa vecka och de kör noll eller 100. Kör de 100 måste vi kunna leverera. 

Kan det här leda till personalreducering?

– Blir det här långvarigt måste vi anpassa oss och hitta lösningar. Då kan det resultera i det. Vi har inhyrd personal och i första hand rör det sig om det. Men vi har inga sådana planer.

Är du orolig över situationen?

– Jag kanske inte är orolig än, men kommer vi en situation där de får problem med sina leveranser under lång tid påverkar det oss väldigt mycket. Det är svårt att hantera och planera sådana här situationer. Det kommer stokastiskt och plötsligt. Vi får försöka bygga lösningar så att vi kan hantera kapaciteten vi har i antal anställda. Vi har inhyrd personal, men även där är det en ledtid. Vi kan inte be dem gå hem samma dag. På något sätt försöker vi hantera det här och hitta flexibla lösningar med våra medarbetare och de fackliga parterna. Båda parter har en förståelse för detta och det kommer säkert att gå och hitta lösningar som fungerar i sådana fall, säger Melin.

Planerar för ökad produktion

Förutom problemet med materialbrist inom fordonsindustrin ser Anders Melln positivt på läget för Ljunghälls.

– Vi är väldigt påverkade av våra kunder och är det problem med halvledare eller annat, så blir det jobbigt för oss. Men i övrigt ser alla planer för företaget positiva ut nu. 

Ljunghäll har cirka 550 anställda i dagsläget.

– Vi planerar för att kunna producera mer än vi gör i dag, men det rakt av betyder ju inte att vi kommer anställa. Men tittar man på en längre plan ligger vi minst på det här antalet och kanske något upp. Men allt hänger på våra kunder.

Smittspridningen av covid-19 har ökat igen i samhället, men Ljunghälls ser ännu inga tecken på smittspridning på arbetsplatsen.

– Pandemin påverkar lika mycket för oss som för samhället fortsatt. Men vi har inte haft någon ökad smittspridning eller att folk är sjuka i fabriken nu efter semestern. Vi kan dock se att vi har en viss ökad sjukfrånvaro, men det är sådana tider nu också.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: