Joakim Hesselgård är vd för Bageri Guldkringlan.
Foto: Simon Henriksson
Ett tag efter Vibakos konkurs stod det klart att familjen Hesselgård, men en lång bageritradition i ryggen, tog över konkursboet och redan har ett år passerat.
Under lördagen är det "ettårskalas" för Guldkringlan.
– Vi kommer öppna tidigt som vanligt, men vi kommer ha öppet längre på lördagen. Det kommer bli en del olika erbjudande och kampanjer, bland annat har vi en ny stubbe med Guldkringlans logga på, kampanj på wienerbröd och ett nytt knäckebröd och surdegsbröd lanseras, säger vd:n Joakim Hesselgård.
Två av företagets stora produkter är korv- och hamburgerbröd.
– För att uppmärksamma jubiléet och för att folk ska kunna testa vårt bröd kommer vi stå och grilla, och bjuda alla kunder på grillad korv och hamburgare.
"Lyckosamt trots pandemin"
Guldkringlan kan, trots pandemin, summera ett starkt första år.
– Det har varit lyckosamt trots pandemin, nedstängningar och annat. Vi har fått jobba på med den utveckling vi har velat och förhoppningen är att kunna jobba ännu mer med nyheter. Vi planerar att jobba med äkta chocklad och praliner, och det kommer hända mycket fortsatt hos oss.
Hur har mottagandet varit?
– Helt fantastiskt. Vimmerbyborna och företagen har mottagit oss jättebra och vår lilla butik har gått som tåget. Det är fortfarande så att det nästan varje dag kommer någon som inte vet att man kan handla där.
Nu hoppas Guldkringlan förstås på att ännu mer ska komma igång när Sverige avvecklar en lång rad av restriktioner i slutet av månaden.
– Det vi väntar på är att företagen kommer tillbaka till arbetsplatsen och börjar med företagsfrukostar och dylikt. Vibako hade mycket sådant och det ska bli spännande när företag kommer igång med det igen.