Nöjdheten bland KLT:s resenärer har ökat något 2016. Foto: Linus Johansson
Nöjdheten bland länets kollektivtrafikresenärer ökade under 2016. Det visar Kollektivtrafikbarometern för fjolåret.
De månadsvisa nöjdhetsundersökningarna summeras varje år i det som kallas Kollektivtrafikbarometern. I år visar den att Kalmar Länstrafiks resenärer – till skillnad från riksgenomsnittet – blivit mer nöjda med kollektivtrafiken under 2016.
– Att kundnöjdheten bland länets resenärer stiger lite varje år är ett gott tecken på att vi har något som lever upp till kundernas förväntningar. I år väntar stora förbättringar i och med att länets busstrafik byts ut i augusti. Det hoppas vi bär med sig fler nöjda kunder än vanligt, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell, Kalmar Länstrafik i ett pressmeddelande.
Dock får KLT ett lägre betyg än förra året.
– Vår utmaning är att få fler att prova att resa kollektivt. När all busstrafik senare i sommar exempelvis har WiFi och USB-uttag tror jag att fler ser fördelar med att resa kollektivt till jobb och skola då vi gör det lättare för resenärerna att använda tiden ombord, säger Karl-Johan Bodell.
Fakta/Kollektivtrafikbarometern:
Den senaste resan: 84 procent nöjda (83 procent 2015).
Reser varje dag: 69 procent nöjda (56 procent 2015).
Reser någon gång per vecka: 72 procent nöjda (67 procent 2015)
Sammantagen nöjdhet resenärer: 63 procent (62 procent 2015).
Sammantagen nöjdhet allmänheten: 40 procent (43 procent 2015).