Resandet ökar på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping. Även på Tjustbanan ökar resandet.
Resandet ökade rejält under 2016, enligt siffror från Kalmar Länstrafik.
Förra året ska ha 665 000 resor har skett på de två banorna och det är 60 000 fler tågresor än året innan.
Michael Leijonhud chef för infrastrukturkansliet, som är en sammanslagning av åtta kommuner som jobbar för en utveckling av järnväg och väg mellan Kalmar och Linköping, är positiv.
– Det är väldigt intressanta siffror som visar den goda utvecklingen och behovet av en väl fungerade och moderniserad Stångådalsbana, säger Michael Leijonhud till P4 Kalmar.
På sikt är målet att nå en miljon resor på Kustpilen. Enligt radion tror Michael Leijonhud att det är möjligt.
– Det är också avgörande att kunna visa upp den goda utvecklingen för Trafikverket.
En upprustning av Stångådalsbanan, för att få till en mer fullgod bana, skulle kosta 1,2 miljarder kronor. Målet är då att få ner restiden mellan Kalmar och Linköping till två timmar och 30 minuter.