Annons:

Sök

Annons:

Trafikverket:

Lennart Andersson, till vänster, är regional direktör i Region Syd på Trafikverket.

Trafikverket: "Upp till region- och kommunpolitiken att påverka"

Nytt signalsystem på Stångådals- och Tjustbanan är den stora nyheten i den nya nationella infrastrukturplanen. Alldeles för lite, menar kritiker.
– Det är upp till region- och kommunpolitiken att påverka. Åtgärderna finns omnämnda, säger Lennart Andersson, regional direktör i Region Syd för Trafikverket.

Annons:

Knappt 1,4 av de 800 miljarderna som satsas i förslaget till ny nationell infrastrukturplan hamnar i Kalmar län. Den stora nyheten är att ett nytt signalsystem – ERTMS – finns med för Stångådalsbanan och Tjustbanan i planen som gäller för 2022-2033. 

– Det känns väldigt bra att intrymma den åtgärden i den nya planen. Omvärlden kanske tycker att det måste göras, men vi behöver också säkra upp pengarna för att kunna ersätta den nuvarande signaltekniken, säger Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket.

Vad innebär det i pengar?

– Det presenteras i åtgärdsförslaget, men det är också betingat av hur projekteringen blir. Man kanske behöver bygga bort plankorsningar eller göra andra förbättringsåtgärder, så vi har inte de svaren i dag. Det vi har presenterat är att ett byte av signalsystemen finns med i planen. 

När kan det bli av?

– Jag kan inte säga något datum på det. Först ska en ny signalteknik projekteras. 

"Handlar om samhällsnytta"

Kristdemokraterna har sågat tilldelningen till länet och vad de menar är uteblivna satsningar på infrastrukturen generellt och på tågtrafiken i synnerhet.

Totalt får länet nästan 1,4 miljarder kronor i tilldelning. Skulle Kalmar län ha fått satsningar som motsvarar befolkningen i länet hade de legat på 18,4 miljarder.

– Allt handlar om samhällsekonomi och samhällsnytta utifrån de åtgärder vi föreslår. Allting är förknippat med en kostnad och då måste vi lägga kvantifierbara förslag. Vi måste väga nytta per skattekrona.

Riksdagsledamoten Anders Åkesson har likställt Kalmar län med Sveriges Kaliningrad tidigare. Är inte det här väldigt låg tilldelning till Kalmar län?

– Vi har inte kunnat redovisa siffror, så det är svårt för mig att kommentera det. Det känns väldigt bra att kunna inrymma den här åtgärden i planen och vi lägger förslag utifrån det uppdrag vi får från regeringen. 

En av fyra brister

I planförslaget pekar Trafikverket ut fyra brister som ska utredas. En av de fyra bristerna är Stångådalsbanan och Tjustbanan.

– Tycker regeringen att det är bra så avsätter man resurser så vi kan gå i klinch med de här frågeställningarna. Det är upp till region- och kommunpolitiken att påverka. Åtgärderna finns omnämnda.

Men det innebär att de inte kan lyftas in förrän nästa plan presenteras om ett antal år?

– Det innebär en möjlighet för att vara en planeringsmogen kandidat. Då har man kommit så långt att det går att räkna på det. 

Mer om infrastrukturplanen kommer senare under dagen.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: