Mirja Holgersson och Anders Degerman går igenom de bidrag som kommit in från barnen på kommunens förskolor. Foto: Vimmerby kommun / Pressbild
Alla femåringar på kommunens förskolor har fått möjlighet att tycka till om hur lekplatserna runtom i kommunen ska se ut. Arbetet har genomförts som ett samarbete mellan utvecklingsavdelningen och de olika förskolorna och materialet har nu samlats in och börjat sammanställas, skriver Vimmerby kommun på sin hemsida.
– Samhällsbyggnadsavdelningen tillsammans med utvecklingsavdelningen har arbetat med strategin under en tid. Nu har vi kommit så långt i arbetet där nästa steg är att genomföra medborgardialoger kring strategin och de som kan detta bäst är barnen. Så i samverkan med förskolorna har vi gått ut med frågor till barnen om vad de tycker om att göra utomhus, vad för redskap som är roliga och hur de önskar att miljön ska se ut omkring, säger Mirja Holgersson på utvecklingsavdelningen.
Vill se vatten och träd – och glittriga rutschkanor
Kommunen skriver vidare att till exempel Norrängens förskola kombinerat lekplatsarbetet med att prata om demokrati, och Mirja Holgersson berättar att det från barnens håll nu finns mängder med idéer och teckningar som ska plockas in i strategin, såsom till exempel vatten och träd i lekplatsområdena och glittriga rutschkanor.
– Det som våra tjänstepersoner har gjort i arbetet med denna bad- och lekplatsstrategi är ett konkret barnrättsarbete utifrån barnkonventionen. Det har varit ett lärorikt och spännande arbete och här ser vi verkligen att barnen får sina rättigheter tillgodosedda. Att sedan slutresultat blir så mycket bättre när vi låter experterna, d.v.s. barnen komma till tals gör såklart inte saken sämre, säger Anders Degerman, folkhälsosamordnare och samordnare för Vimmerby kommuns barnkonventionsarbete.
Utöver dialoger med förskolorna har även frågor gått ut till de utvecklingsgrupper som finns runt om i alla tätorter. Där har bland annat frågor om placering av lekplatser, antal lekplatser och utformningen av dessa ställts.