Nu har socialförvaltningen gjort en anmälan till IVO efter att en äldre kvinna blev liggandes i tolv timmar i december på grund av att hennes larmknapp inte fungerade. Foto: Vimmerby kommun
I december 2016 blev en 85-årig kvinna liggandes på golvet i tolv timmar. Hon föll baklänges när hon skulle ta på sig strumporna och larmet fungerade inte. Nu har socialförvaltningen anmält en risk för allvarligt missförhållande till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Det var två dagar före julafton 2016 som en äldre kvinna föll bakåt när hon skulle klä på sig. Hon slog i ryggen och huvudet kraftigt och kunde inte ta sig upp för egen maskin. Med kommunens trygghetslarm borde hjälpen ha varit nära – men kvinnans larm fungerade inte. Kvinnan blev liggandes på golvet i tolv timmar innan en hemtjänstpersonal, som skulle besöka kvinnans granne, hörde hennes rop på hjälp. Det avslöjade Dagens Vimmerby i december.
– Jag bankade och ropade och skrek allt jag hade… Det var hemskt, fy hundan. Det var jobbigt alltihop. Jag tryckte och tryckte på larmet, men det hände ingenting så jag fick ligga där. Det kom ingen. Det var grymt att ligga där i tolv timmar, sade hon till Dagens Vimmerby i slutet av förra året.
"Aldrig varit med om det här"
Nu har socialförvaltningen, efter den interna utredningen som visat att händelsen inneburit risk för missförhållande för brukaren, beslutat att göra en anmälan till IVO.
– Vimmerby kommun har det yttersta ansvaret för att trygghetslarmen ska fungera. Det som inträffat är beklagligt. Jag har aldrig under mina 35 år inom äldreomsorgen varit med om att ett larm har gått sönder. Jag har varit med om att man tappat bort sin larmknapp, eller att åskan slagit ner i larmet, eller någon som pillat sönder larmklockan. Men aldrig det här, säger verksamhetschefen Karin Holmgren, i ett pressmeddelande.
Nu är det upp till IVO att besluta om socialnämnden vidtagit tillräckliga åtgärder för att minimera risken för att liknande händelser inträffar på nytt.
"Viktigt att minimera risken"
Kvalitetssamordnaren Pernilla Jacobsson godkänner den utredning som enhetschefen gjort och bedömer att den trasiga larmknappen utgjort en risk för allvarligt missförhållande och anmäler därför händelsen till IVO.
– Självklart vill vi att personer som har trygghetslarm ska känna sig trygga med att de kan påkalla hjälp. Detta är ju hela syftet med larmet. Det är viktigt att minimera risken för att det händer igen och det upplever jag att vi gjort med vidtagna åtgärder, säger hon.
Enligt pressmeddelandet har socialförvaltningen förbättrat sina rutiner så att varje brukare får information om att själva provlarma så att larmklockan fungerar. Det ska framgå av den skriftliga information som ges till den som beviljas trygghetslarm.
Vid upphandling av nya digitala trygghetslarm behöver man också förespråka larm som provlarmar både larmdosan och larmklockan.