Vimmerby kommun planerar för en ny högstadieskola. Exakt när den ska stå klar är inte beslutat, men placering av högstadieskolan är klar.
Det rör sig om Vimmerby 3:3 (mitt emot Vimarskolan/idrottshallen) och nu är arbetet igång på allvar. På onsdagen var det workshop med barn och ungdomar tillsammans med arkitekter och landskapsarkitekter från Tengboms.
Andrea Svensson och Stina Lamberg Fjällgård går i sexan på AL-skolan respektive Vimarskolan. Att bli involverade i processen tyckte båda var väldigt roligt.
– Vi är här för att hjälpa till att planera inför byggandet av den nya högstadieskolan. Vi hjälper till med att lägga upp hur det ska se ut. Det viktigaste är att den ska kännas trygg, säger Andrea Svensson.
Eleverna delades in i grupper och fick komma med förslag på både inne- och utemiljö.
– Det är väldigt roligt att få det här ansvaret och vara med påverka. Jag tycker det är jättebra att eleverna får vara med, säger Stina Lamberg Fjällgård.
"Ska känna sig trygg"
Om de två kommer hinna gå på den nya högstadieskolan är förstås högst oklart.
– Det är nog inte säkert att den är klar då, säger Lamberg Fjällgård.
Har det varit svårt att komma överens i grupperna?
– Nej, det var ganska lätt. Vi höll med varandra och båda grupperna tyckte ganska lika kring att det ljudliga ska ligga lite enskilt från det lugna.
Vad är det viktigaste att tänka på när man bygger en ny skola?
– Att det finns ställen där man kan få vara ifred. Om man är jättearg eller ledsen, så ska man känna sig trygg med upplägget och att man har det bra på skolan, säger Andrea Svensson.
"Jätteviktigt"
Ellen Persson från Tengboms tycker det är väldigt roligt att kunna involvera barnen i processen.
– De får alla funktioner som en skola innehåller och sedan ska de gruppera det så det bildar en byggnad. Det handlar om att fundera på rörelsemönster, vad som ska ligga var och om det ska vara flera våningar eller ett plan. Det är jättespännande och eleverna är jätteduktiga, säger hon.
Eleverna tycker både lika och olika beroende på sina referensramar, menar hon.
– Man utgår mycket från den skola man går på i dag. En del tycker att trä- och syslöjd ska ligga nära varandra, andra tycker det blir en bökig miljö. Man är överens om att personal, rektor och administration ska ligga kring huvudentrén och att det ska finnas en central och öppen del att vara i.
Vad tänker du om att barnen involveras på det här sättet?
– Det är jätteviktigt och vi gör det varje gång. Vi gläds alltid åt hur mycket vi får ut av det. De här eleverna går i sjätte klass, men man slås av vilken medvetenhet de har.
Vad gör ni med det här nu?
– Vi tar med oss det här hem och sedan sitter vi likadant med block, byggnadsvolym och struktur och grupperar. En del av elevernas bitar kommer vi ta med. Caféet har fått en för liten central planering, så det kommer vi ändra.
"Jobbar väldigt brett"
Malin Starenflykt, som är byggingenjör och projektledare på samhällsbyggnadsavdelningen, säger att programhandlingen väntas vara klar i juni.
– Nu jobbar vi väldigt brett i programskedet och samhällsbyggnad, miljö- och bygg, barn- och utbildning samt plankontoret är involverat i processen. Vi har även med barnen i enlighet med Barnkonventionen. Vi hoppas kunna ha en klar programhandling till sommaren, och både hoppas och tror att politikerna kan ta beslut i höst, säger hon.
Vad tänker du om att barnen involveras så här?
– Det är jättebra. Det är barn och ungdomar som ska vara i byggnaden och de vet hur det är på skolan nu. Vi försöker få med alla, så att man får komma till tals. Sedan kan förstås inte alla önskemål bli tillgodosedda.
Den nya högstadieskolan blir den största satsningen i kommunens historia. Något slutgiltigt beslut om att bygga skolan har ännu inte tagits, men det finns med i planeringen för de kommande åren.