Annons:

Sök

Annons:

En anställd i kommunen ska ha jobbat utan giltigt arbetstillstånd. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Kommunen om polisanmälan: "Kan inte se hur vi skulle agerat annorlunda"

En person, som arbetat på kommunen i ett helt år, ska sakna giltigt arbetstillstånd. Migrationsverket har nu gjort en polisanmälan.
– Det här var nytt för dagen, säger Robert Lindström, verksamhetschef för bemanningsenheten.

Annons:

Det ska ha varit mellan september 2021 och september 2022 som en man ska ha arbetat inom socialförvaltningen i Vimmerby kommun. Mannen ska ha saknat giltigt arbetstillstånd. 

– Han ska ha arbetat på kommunen och det är Migrationsverket som gjort den här anmälan, säger Ulf Gollungberg vid polisen.

Rubriceringen är brott mot utlänningslagen. Robert Lindström är verksamhetschef för bemanningsenheten och säger att han fått informationen via media.

– Det är utifrån det jag känner till det och det är nytt för dagen, säger han.

Vad tänker du om det?

– Om vi säger så här är det alltid så vi anställningstillfället att den som anställs har ett giltigt uppehålls- och arbetstillstånd. Vi har inte fått några uppgifter om att det ändras, men är det på det sättet att man har fått det indraget eller att det förändras, så är det i alla fall inget vi fått meddelande om från beslutande myndigheter eller individen själv. Vi kan inte ha den kollen på våra medarbetare att vi successivt eller årligen följer om man har uppehålls- eller arbetstillstånd. Vi agerar utifrån den informationen vi får och kan inte agera annars.

Kan ni ha brustit den här gången?

– Jag tänker att det är en fråga jag ska ta med mig när jag diskuterar med HR och hur vi i sådana fall får göra. Varken Vimmerby kommun, socialförvaltningen eller ansvarig enhetschef har fått information om att man inte har ett giltigt arbetstillstånd. Vi kan inte generellt begära uppgifter en gång om året. 

Inte stött på det tidigare

Robert Lindström säger att han aldrig stött på det här tidigare. 

– Jag ska ta med mig frågan och väcka den. Jag har aldrig varit involverad i det här tidigare och ska inte säga eller påtala vilken information som ska komma från myndigheter, men vi kan inte agera om vi inte har informationen. Utifrån helheten är det ett område där man skulle behöva ett samordnande från hela samhällsfunktionen. Internt, det här handlar ju om dåtid, så har vi inte vetat om eller fått information eller ens någon indikation på att det föreligger på det här sättet. Så jag kan inte se hur vi skulle ha agerat annorlunda.

Vad händer nu framgent?

– Jag ska självklart ta med mig frågan och lyfta den med vår HR-enhet. Jag ska inte diskutera fallet, men vi kan diskutera generellt hur vi kan, hur vi får och inte får och om det är något vi kan göra.

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: