Turistchefen Peter Göransson och ALV:s marknadschef Lena Möller är glada för siffrorna från SIFO. Foto: Jakob Karlsson
Astrid Lindgrens Värld är länets mest kända resmål. Det får marknadschefen Lena Möller att jubla – och höja ribban rejält.
– Målet måste vara att gå förbi Öland, säger hon.
Sifo Kantors mätning av turismen i Kalmar län visade fina siffror för Vimmerby i allmänhet och Astrid Lindgrens Värld i synnerhet.
ALV är länets mest kända resmål, två av tre känner till Astrid Lindgrens Näs, nästan en av fyra känner till Midnattssolsrallyt – och 97 procent har kännedom om Vimmerby.
Vid förra mätningen, 2013, var ALV tvåa på listan – nu är man alltså etta.
– Det betyder oerhört mycket och är fantastiskt roligt. Det är ett tecken på att vi gör något bra och att så många känner till Näs är fantastiskt roligt. Jag tycker att det visar att vi jobbar på rätt sätt och målet måste vara att vi ska höja oss. Vi ska gå om Öland, det måste vara målet, säger Lena Möller.
Hur ska ni lyckas med det?
– Genom ännu mer utbud och bli bättre på att berätta vad man kan göra. När vi har gjort mätningar om varför människor inte har besökt ALV är en barriär att man tror att det är för långt och att det inte ligger på vägen till någon annan plats. Vi måste bli bättre på att visa vad man kan göra mer, det handlar om bad, aktiviteter och spamöjligheter exempelvis.
Turistchefen Peter Göransson:
– Vår roll på turistbyrån är att presentera bredden så tidigt som möjligt. Vi ska komma in i inspirationsstadiet och visa att det finns en chans att uppleva otroligt mycket på en och samma plats och att man kan ha Vimmerby som bas för sina upplevelser i Småland. Vi ska ta rygg på ALV och deras nationella och internationella marknadsföring.
När människor får berätta vad de tänker när de hör Vimmerby kretsar allting runt Astrid Lindgren.
– Det är en enorm fördel. Vi har världens starkaste varumärke i knäet, det är vår läxa att bredda resmålet. Vi har påbörjat resan, men det kräver tålamod.