Regeringen slopar klimatbonusen helt. Det var beskedet i ett pressutskick under måndagen. Hälften av nybilsförsäljningen består av bilar som kan klassas som klimatbonusbilar.
Anledningen till att bonusen tas bort anges vara att "kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil".
Klimatbonusen innebär att den som köper en ny klimatvänlig bil har rätt att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen. Syftet med bonusen har varit att få fler att satsa på klimatsmarta fordon.
Fram till i juli i år hade mer än tio miljarder kronor betalats ut i klimatbonusar till över 270 000 nybilsköpare sedan införandet i juli 2018.
Kort tidsperspektiv
Det som kanske överraskat mest var det korta tidsperspektivet. Bonusen upphör vid midnatt mot onsdag för den som köper eller beställer en ny bil. Det har fått bilhandlare att jobba på hårt under tisdagen.
– Jo, det har varit mycket. Vi får se till att allting är beställt. Det är inte alltid så att allt ligger färdigt även om det är en såld bil, så det har varit mycket stök att få till det och säkra upp bevis för allting. Mycket sker digitalt i dag och inte på papper, men det är mycket att se över så man inte missar något i färdiga kontrakt, säger Daniel Lindström, som är platschef på Skobes Bil i Vimmerby.
Hur reagerade du på att bonusen skulle upphöra omgående?
– Vi har blivit lite luttrade nu. Vi har haft korta besked kring bonus-malus-systemet tidigare. Då handlade det om knappt en månads varsel, så visst har man blivit luttrad. Det är väldigt tråkigt att behöva jobba med de här korta puckarna. Vi visste att man förmodligen skulle sänka bonusen nästa år och har vetat om att det skulle fasas ut, men att det skulle komma med en dags varsel – det kunde ingen tro.
"Blir lite stökigt"
Hos de flesta bilfirmorna lär det bli en lång tisdag. Skobes Bil är inget undantag.
– Det är klart att det blir lite stökigt och vi ska sitta och dubbelkolla så att allt är klart. Missar vi ett kontrakt, så blir konsekvensen väldigt stor.
Även för Holmgrens Bil har det blivit en intensiv tisdag som lär pågå in på småtimmarna.
– Beskedet kom väldigt snabbt, så det har varit lite halvkaotiskt. Vi fick agera snabbt och hoppas att det löser sig. Det är viktigt att säkerställa att det blir rätt, säger Mikael Carlsson, platschef på Holmgrens Bil.
Vad tycker du om tidsperspektivet?
– Vi får rätta oss efter det och göra det bästa av situationen och förutsättningarna. Visst, det är kort varsel men det finns säkert anledningar till det. Vi har gjort vad vi har kunnat. Det är klart att det sålts många bilar och det kommer bli en lång kväll.
Långsiktiga spelregler
Det Daniel Lindström på Skobes efterfrågar är mer långsiktiga spelregler.
– Vi har sett en prisutveckling som gått uppåt och framför allt för elbilar överlag. Med andra förutsättningar gällande bonusdelen, så lär utvecklingen av produkten bromsa in säkerligen. Vi får se vart det tar vägen, men just nu är det lite för mycket osäkerhet på marknaden. Vi måste ha någon form av långsiktighet som skapar trygghet. Det är klart att det händer saker i världen och det får vi hantera, men det blir svårt att kommunicera med kund vad som gäller, säger han och fortsätter:
– Får man en rimlig tidsplan inför en förändring, så kan vi agera både mot våra kunder och mot oss själva. Nu blir allt superstressigt och det hjälper varken oss eller kunden. Att köpa en bil är kanske, bredvid att köpa hus eller bostad, den största privataffär man gör och då vill man inte behöva ta ett beslut över dagen.
Hur många nya kontrakt handlar det om i dag?
– Jag behöver inte gå in på siffror, men det handlar mer om att säkerställa allt som är sålt är 100 procent klart. Det har varit lite tvetydiga signaler om vad som gäller. Vad är registrerad respektive beställd bil i sammanhanget och det är tvetydigt vad beställd bil innebär. Därför behöver vi säkra upp bevis, som man förmodligen kallar in när det gäller utbetalningen av bonusen.