Annons:

Sök

Annons:

Drömsemestern blev en mardröm – nu vill Vimmerbybon ha 42 000 kronor i kompensation

Drömsemestern blev en mardröm för Vimmerbybon, som nu vill ha ersättning. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Drömsemestern blev en mardröm – nu vill Vimmerbybon ha 42 000 kronor i kompensation

En Vimmerbybo ligger i tvist med ett resebolag. Vimmerbybon vill ha pengarna, totalt knappt 42 000 kronor, tillbaka efter resan. Detta efter bland annat en brand på hotellet.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Vimmerbybon reste i september i år till Kroatien på semester med en annan person. Två veckors semester väntade på hotell i Kroatien, men redan efter fyra dagar krävde Vimmerbybon hemresa alternativt ett annat hotell med fungerande brandvarnare.

Detta efter att en brand uppstått på hotellet.

Företaget, ett resebolag baserat i Göteborg, ska ha svarat att Vimmerbybon överdrev händelsen och att det rörde sig om en enklare kabelresa och att man inte skulle hjälpa Vimmerbybon med hemresa.

"I verkligheten var det en fullt utvecklad brand i pool/spakupolen. De svarade att brandlarm utlöstes och att händelsen åtgärdades utan större problem. De svarade att vi blev kompenserade i form av två solstolar på stranden och gratis drinkar och att de hoppades att vi erbjudna tvätt av våra kläder", skriver Vimmerbybon i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. 

Vill ha 42 000 kronor

I anmälan skriver Vimmerbybon att man kräver ersättning för hela resans pris som uppgår till 24 750 kronor. Dessutom begär man ersättning för parkeringsavgift, drivmedel, kläder och tillhörigheter. Totalt rör det sig om knappt 42 000 kronor.

"Hela vår resa blev förstörd pga branden. Eftersom vårat rum låg närmast branden och angränsade till pool/spa kupolen, blev vårt rum mest rökskadat. Hade vi inte vaknat av röklukten så hade vi avlidit. Inte ett brandlarm/brandvarnare fungerade och varnade för brand. Vi fick leta oss ut i en kolsvart korridor och ta oss ut från hotellet. Hela hotellet blev strömlöst. Vi hostade och hade andats in rök. Vi fick tillbringa 14 timmar ute på allmänna platser innan vi fick ett nytt rum, eftersom kunde inte vistas i vårat rökskadade rum. När vi sedan fick ett nytt rum luktade även det brandrök", skriver Vimmerbybon.

De ska ha fått bo elva nätter i ett rökskadat rum, enligt anmälan. Någon hjälp från resebolaget ska man inte ha fått över huvud taget.

"Vi ringer och vädjar om att få hjälp med hemresa. Våra kläder och tillhörigheter luktade starkt av brandrök. Vi kände oss inte trygga på hotellet. Vi fick två gratis solstolar på stranden, men det kompenserar inte pool/spa avdelningen som vi inte kunde nyttja efter branden. En anledning till att vi bokade hotellet var just att det fanns poo/spa. Vi fick inte gratis drinkar som svaret i reklamationen uppger. Vi fick vin eller vatten från kran till kvällsmaten. Inget annat. Vi blev inte erbjudna någon tvätt av våra kläder", skriver man vidare.

Allmänna reklamationsnämnden kommer nu att pröva tvisten utifrån de uppgifter som finns i anmälan.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: