Han har följt väderleksrapporterna noga och befarade redan i förra veckan att det skulle bli tufft – om kylan skulle komma som SMHI utfärdat.
– Ja, jag såg att det här barkar åt fel håll, säger Sundman.
Ska slutföras till jul
Nu återstår två veckor till jul. Trafikverket kommer göra allt vad man kan för att slutföra projektet till jul.
– Jag tror att vi kommer klara det. Men – tillägger Johan Sundman, vädret har ställt till det för oss. Det kan vi inte sticka under stol med.
Måste komma tillbaka
Slutbesiktning av den nya mittseparerade vägen är inbokad till veckan innan jul, men Sundman vet redan nu att man får räkna med att komma tillbaka till Hultsfreds kommun.
– Vi kommer ha en sista finish och lite puts kvar och det kommer vi inte kunna göra förrän det blir varmare till våren.
Öppen i vinter
Vägen kommer dock vara öppen under hela vintern, men som han säger, det kommer återstå vissa punkter.
Kan du ge några exempel?
– Så som slänter, finputs med mera. Sådant arbete som inte lämpar sig att göra när det är så här kallt som det är nu.
Har arbetet försvårats på senare tid, för annars har det ju varit bra väder den här vintern?
– Ja, det har varit bra hela tiden, men vi är ju pressade hela vägen in i mål och så kom det här som en köldsmocka och då hinns de här arbetena helt enkelt inte med, säger Johan Sundman.
Vad tänker du kring att ni inte hinner helt klart?
– Tanken att det kan hända har ju funnits med och det är ju heller inte oväntat att det kommer något litet bakslag. Sedan är det ju alltid tråkigt när det har gått så bra innan, då är det tufft oavsett när det kommer. Vi hade förstås hoppats att bli helt färdiga och kunna åka därifrån, säger Johan Sundman och fortsätter:
– Nu måste vi komma tillbaka – men det blir inte alls i samma utsträckning, utan vi kommer var mycket på enskilda vägar och putsa lite, vi kommer vara lite grann i dikena men det är inte mycket utan 23:an är i princip klar.
”Sliter där ute”
Arbetet går förstås lättare när det är noll grader eller uppåt.
– Klart det försvårar med tjälen och snön. Personalen har fått slita där ute, de gör verkligen allt de kan, så all heder åt dem. För min del hade gärna den här kylan fått komma några veckor senare. Nu ska de få slita på de sista veckorna och så hoppas vi kunna leverera en liten julklapp med i alla fall en färdig väg.
Balkar ersätter vajerräcken
Riksväg 23/34 mellan Målilla och Hultsfred mittsepareras med balkar i stället för vajerräcke.
– Det har att göra med beständigheten, en vajer tål inte så mycket. Det krävs väldigt lite för att vi ska behöva ut och reparera den, jämfört med en balk.
Så initialt är det en lite högre kostnad när balkarna installeras, men över en livscykel tjänas vinsten in, enligt Sundman.
– Säkerheten går att styra, så den blir densamma, men över längre sikt är balk att föredra. Att mittseparera en väg är det absolut säkraste, och de gånger vi gör det är det med balk numera, säger Johan Sundman.