Annons:

Sök

Annons:

STORT ANTAL VIMMERBYBOR SÄTTER NED FOTEN – FÅTT NOG AV BUSKÖRNINGEN

De bommar som satts upp vid ishallsparkeringen räcker inte. Foto: Jakob Karlsson

STORT ANTAL VIMMERBYBOR SÄTTER NED FOTEN – FÅTT NOG AV BUSKÖRNINGEN

Personer som bor i området kring och i anslutning till ishallens parkering, Skyttegatan och Jägaregatan har fått nog. I ett omfattande dokument inskickat till kommunen säger ett drygt 90-tal personer sitt. 
"Den motorburna problematiken i området måste få ett slut", skriver man. 

Buskörningen i Vimmerby har varit ett hett och debatterat ämne i många år. Nu menar ett stort antal boende i området kring ishallsparkeringen, Skyttegatan samt Jägaregatan att den motorburna problematiken i området måste få ett slut. 

I en omfattande gemensam skrivelse från de medborgare som bor i området tar man upp både problemet och ger exempel till kommunen på flera åtgärder.

"Skrivelsen ska likställas med ett klagomål, där även en beskrivning inkluderats avseende den motorburna problematik som kontinuerligt pågår här (och som har gjort så under flera års tid) samt förslag på åtgärder att vidta", skriver man. 

Den motorburna problematiken har gett och fortsätter att ge negativa konsekvenser för de boende i området. Bland annat anger man i skrivelsen att familjer inte vågar ha sina barn lekandes fritt i den egna trädgården, att familjer undviker att låta sina barn själva gå över Jägaregatan, Skyttegatan, Bryggaregatan och vattentornsbacken och att boende inte törs släppa ut sina husdjur. 

Dessutom påtalar man att boende känner sig otrygga, att boende fått sina fastigheter skadade på grund av fordonsförare som sladdat rakt in i vederbörandes egendom, att det råder brist på återhämtning på grund av sömnstörda eller sömnlösa nätter och att det uppstår irritation, frustration, oro och vantrivsel för hushållen på grund av detta. 

"Det är inte en fråga om, utan när, en trafikrelaterad olycka sker här", skriver man.

"Lägger oss med en klump i magen"

I skrivelsen betonar man att man är för ett bil- och fordonsintresse och den sociala gemenskap som intresset bidrar till, men att ett "var" inte är i ett bostadsområde och att ett "när" inte är sena kvällar och nätter, såväl vardagar som helger.

"Vi vill belysa att problematiken som beskrivs i denna skrivelse syftar till just sena kvällar och nätter. Att trafik/människor hörs och rör sig i området dag- och kvällstid är självklart då kvarteren ligger i direkt anslutning till skolområde, ishall, bowlinghall samt idrottshall. Något annat vi även anser som självklart är att ömsesidig respekt visas i ett bostadsområde där medborgare i alla åldrar bor, unga som äldre, där många har barn, husdjur och arbeten att stiga upp till tidigt om morgnarna. Sunt förnuft borde hindra motorburen ungdom (A-traktorer samt bilburen ungdom/ung vuxen) från att med bristande hänsyn högljutt uppehålla sig i området sena kvällar och nätter, vardag som helg. Att magkänsla och medmänsklighet borde hindra dem från att upprepat störa, väcka, irritera och skapa otrygghet hos de boende", står det i skrivelsen.

Som exempel nämner man oacceptabelt höga ljudnivåer från bilstereo, skrikande däck, kraftiga inbromsningar, frekvent cirkulerande kring kvartersgatorna i varv efter varv under sena kvällar och nätter samt avgassmällar likt pistolskott från avgassystemen.

"Många av oss är trötta på att ständigt lägga sig med en klump i magen, stress i kroppen och oro i bröstet då vi fått allt för många kvällar samt nätter förstörda. Den ständiga ovissheten kring om vi kommer kunna somna eller hållas vakna, om vi kommer få sova eller bli väckta, hur många gånger vi i så fall kommer bli väckta, om vi kommer ges möjlighet att somna om efter att ha blivit väckta eller om vi tvingas vara vakna tills morgonklockan ringer för en ny arbetsdag/skoldag/dag. Får vi människor inte den livsnödvändiga återhämtning som sömnen ger oss påverkas hela vår livssituation negativt, i princip allt blir lidande på ett eller annat sätt - Fysisk och psykisk hälsa, välmående, humör, energi, familjeförhållanden, barn, vuxna, förpliktelser såsom arbete, skola med mera", skriver man.

Vill att kommunen tar ansvar

Nu menar de boende i området att det är dags att kommunen tar sitt ansvar "gällande folkhälsa och basal livskvalitet hos sina medborgare". Det är dags att den motorburna problematiken i området kring ishallens parkering, Skyttegatan och Jägaregatan hanteras och får ett slut, skriver man.

Det går inte att invänta vad kommunen beslutar kring området ur ett tre-, fem- eller tioårsperspektiv, skriver man.

"Vi behöver konkreta åtgärder som vidtas omedelbart. Detta har pågått på tok för länge – det räcker nu", går det att läsa. 

De närboende upplever både att den polisiära närvaron samt det kommunala engagemanget är lågt och har i egenskap av privatpersoner själva gått ut sena kvällar och nätter vänligt försökt få förarna att lämna området med sina fordon.

"Responsen har varit mycket blandad. Vissa fordonsförare kan lyssna, förstå och köra därifrån den enskilda kvällen/natten, för att sedan komma tillbaka en annan kväll/natt ändå. Andra har vägrat att ens stanna och istället kört rakt emot boende, sladdat förbi med en hårsmån från kollision, pekat finger, hånat samt skrattat åt personerna som överhuvudtaget försöker prata dem", står det i skrivelsen. 

Bommarna räcker inte

Gruppen skriver också att problemområdena måste särskiljas. 

"Det behöver klargöras att ishallens parkering är ett problemområde medan Jägaregatan tillsammans med Skyttegatan ytterligare är ett, Bryggaregatan/vattentornsbacken ytterligare är ett, vilka i sin tur påverkar Kungsgatan som ytterligare är ett. Praktiska åtgärder behövs omgående vidtas vad gäller samtliga. Jägaregatan samt Skyttegatan som på något sätt hamnar i mittpunkten av både den motorburna problematiken och trafiksituationen vid skolområdet är mycket hårt ansatta". 

Skrivelsen skickades precis innan kommunen meddelade att bommarna till ishallens parkering var tagna i drift. Men det räcker inte, enligt gruppen. 

"Det är bara ett delmoment i den helhetslösning som behöver göras för att bygga bort den motorburna problematiken", anser de boende i området.

Hela parkeringen behöver ses över för att göra den mindre rolig att uppehålla sig på och för att omöjliggöra buskörning i framtiden. Ett förslag till åtgärd längs med Jägaregatan, Bryggaregatan och anslutande del av Kungsgatan via Jägaregatan är att sätta upp olika typer av farthinder för att förhindra höga hastigheter.

"På Skyttegatan behövs dels det nuvarande fartguppet korrigeras, då det inte ger önskad effekt, dels ytterligare farthinder sättas upp längs hela Skyttegatan av samma anledning", skriver man.

Gruppen är också frågande till varför bommarna behöver hållas öppet så sent som till 23.00 alla dagar året om. Istället tycker man att stängningstiden kan vara 22.30-05.00 måndag-söndag alternativt 22.00-05.00 måndag till fredag samt 22.30-05.00 på helger.

"Att stänga bommarna 30-60 minuter tidigare än vad som är satt idag skulle betyda oerhört mycket för oss som bor i området, framför allt boende i direkt anslutning till parkeringen. Då bommarna är eldrivna med SIM-kort och styrs med hjälp av scheman i en app så bör enstaka undantag (såsom extra sena träningar, matcher, evenemang eller motsvarande) utanför ordinarie stängningstider inte vara några problem att hantera. Det borde enkelt kunna lösas genom att arrangören/föreningsansvarig får tillgång till appen via ett gästinlogg", skriver man.

Därutöver vill man se avgränsningar, räcken, trottoarer, fler betongsuggor samt åtgärder i asfalten som försvårar buskörning. Allt för att göra ishallsparkeringen mindre attraktiv att samlas på. Andra förslag på åtgärder är ordningsvakter eller övervakningskameror.

På Jägaregatan vill man se en elektrisk vägbom av samma typ som den vid ishallen. Bommen skulle inte utgöra något hinder för de boende i området, menar man och ger flera exempel på hur man obehindrat kan transportera sig.

Ett 90-tal har skrivit under

Andra åtgärder som man också lämnar förslag på är exempelvis att fortsätta och öka dialogen med motorburen ungdom och fortsätta uppmuntra motorburen ungdom att samlas och uppehålla sig på parkeringen vid Ceosvallen.

Gruppen vill också att polisen ökar sin polisiära närvaro i området och har en fortsatt och ökad dialog med motorburen ungdom. Till skrivelsen bifogar man en lång rad artiklar från medier i Vimmerby.

"Vi ser fram emot en mer aktiv dialog mellan kommun, polis samt medborgare och vill se ett samarbete där vi tillsammans får bukt med den motorburna problematiken i området", skriver man.

Bifogat finns även en namnlista från boende i området som innehåller ett drygt 90-tal namn för att bekräfta den motorburna problematiken och att ett stort antal stötar skrivelsen.

Vår tidning har sökt den person som är utnämnd till kontaktperson bland de boende, men han hade inte tid för en intervju förrän fredag morgon. Vi har även sökt samhällsbyggnadschefen Andreas Horste samt samhällsbyggnadsutskottets ordförande Daniel Nestor (S). 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: