Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är vanligt förekommande i dagens samhälle. På tisdagsförmiddagen bjöd Vimmerby Sparbank in sina kunder från 70 år och äldre till en informationsträff om bedrägerier. Det handlar om att banken är med i ett bankgemensamt initiativ mot bedrägeriet som kallas för ”Svårlurad”.
– Vi har valt att göra ett arrangemang för våra 70+-kunder. Vi tycker att det är viktigt att informera om de digitala tjänsterna som är bra och som man ska våga använda oavsett ålder men det är också lika viktigt att se upp för fallgroparna, säger Annicha Gustafsson, som jobbar i kundtjänsten på Vimmerby Sparbank.
Berit Lundqvist, kundrådgivare på Vimmerby Sparbank, berättar att bedrägerierna drabbar människor i alla åldrar.
– Fallgroparna är enkelt beskrivet att man blir kontaktad av bedragare. Äldre blir kontaktade via telefon, sms och mej och ungdomar blir kontaktade via Snapchat, TikTok och Instagram. Vi har den senaste tiden märkt att bedrägerierna har exploderat och lett till fler drabbade kunder och då förstår vi att det är ett nationellt problem, säger Berit Lundqvist.
"Trillade in många anmälningar"
145 personer tog chansen att få information om bedragarnas vanligaste metoder, varningstecken som man ska se upp för och några tumregler för att hålla sig säker.
– Redan när vi skickade ut inbjudningarna dag ett trillade det in många anmälningar. När kunderna kom hit var det många som sa att det är jättebra för att man är så osäker och känner rädsla. Vi vill verkligen trycka på att man inte ska sluta använda de digitiala tjänsterna, säger Berit Lundqvist.
Annicha Gustafsson höll i presentationen tillsammans med Berit Lundqvist. Hultsfreds kommuns trygghets- och säkerhetsansvarige Linus Ivarsson bjöds in och gav deltagarna tips på hur de kan lära sig att känna igen bedragarnas knep.
– Om man känner sig osäker är det bara att komma in till banken och prata med oss, säger Gustafsson.