Filmbyn Smålands verksamhetschef Ingela Nilsson Nachtweij ser fram emot besöksmålets nya säsong.
Foto: Ossian Mathiasson
Barnfilmmuséet Filmbyn Småland i Mariannelund invigdes sommaren 2017 och är ett populärt besöksmål för personer som vill kliva in i klassiska studiobyggen och spana in originalrekvisita från folkkära Astrid Lindgren-filmer.
Årets säsong drar igång onsdagen den 3 maj och officiell säsongsöppning sker i samband med evenemanget ”Vårskriket” lördagen den 6 maj.
"Slog rekordet med råge i fjol"
Verksamhetschefen Ingela Nilsson Nachtweij ser med tillförsikt fram emot nya säsongen.
– Det ser bra ut inför årets säsong. Vi slog rekordet med råge i fjol när vi ökade antalet betalande besökare med 50 procent jämfört med 2021 som var det förra rekordet. Vi hade 15 000 betalande besökare 2022 och 10 000 besökare 2021. 2021 var ett jättebra år tack vare att svenskarna hittade oss. Det gamla rekordet var från 2019 när vi hade 9 000 besökare. Sen får man multiplicera med pi för att få antalet besökare i upplevelseskogen, restaurangen och butiken, säger Ingela Nilsson Nachtweij.
Vad talar för att ni ska slå nytt besöksrekord?
– Vi kommer få hjälp av både Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs. Vi har ett nära samarbete med Astrid Lindgrens Näs inför säsongen. Både vår och deras verksamhet är rätt så lika och riktar sig mycket till berättelsen om Astrid. Jag säger att man kan göra sin Astrid här med att man besöker bland annat Katthult, Bullerbyn, Filmbyn och Näs. Jag märker att många tysktalande människor är intresserade av det. Jag tänker att många svenskar också vill göra det, men de tror bara att Astrid Lindgrens Värld finns och där har vi ett arbete att göra, säger Ingela Nilsson Nachtweij.
Nils Karlsson Pyssling-miljön var ny till förra säsongen och Filmbyn har till årets säsong satsat på en ny miljö kopplad till Emil i Lönneberga.
– Emil i Lönneberga är den stora grejen som man kan se i utställningen.
Besöksmålet ska synliggöras tydligare
Nytt för i år är att Filmbyn lanserar en TikTok-tävling.
– Besökarna får klä ut sig till Astrid-karaktär och vi har en TikTok-tävling där vi delar ut ett årskort till den som gör den TikTok-video som får störst spridning.
Filmbyns verksamhet ska synliggöras på ett bättre och tydligare sätt.
– Det vi ska göra inför sommaren är att besökaren redan på parkeringen ska få en känsla av vad vi har här inne i lokalerna. Många kommer in och frågar vad det är och då har vi inte berättat att vi har Pippis originalskor och Emils originalkavaj. Många förstår inte att Filmbyn har en koppling till Astrid Lindgren.