Fredag och lördag har i produktionsklassen på Vimmerby folkhögskola sin slutproduktion ”Hemligheter – en kriminalmusikal” på Kulturskolans scen. Foto: Jacob Meijer/Pressbild
Julia Eriksson från Nyköping och Saga Krusell från Vimmerby är två av eleverna som gick musikallinjen på Vimmerby folkhögskola i fjol och hoppade på nytillskottet produktionsåret direkt.
Tio tjejer går den nya ettåriga utbildningen ”Musikal – produktionsåret” och avslutningsföreställningen närmar sig med stormsteg.
– Vi håller på och repar slutdelarna av den absolut första slutproduktionen för musikallinjen produktion. Det är det sista de gör innan vi vinkar av dem och de tar examen, säger Kristina Ruhnström, lärare i scenframställning på Vimmerby folkhögskola.
"Kul att få visa upp vad vi har gjort"
En kriminalmusikal med ett mordmysterium är vad publiken har att förvänta sig på Kulturskolans scen vid två tillfällen i helgen.
Eleverna är nu mitt uppe i förberedelserna av slutproduktionen som de har jobbat med i flera månaders tid. Föreställningen är cirka två timmar lång och uppdelad i två akter.
– Jag tycker bara att det ska bli så himla kul att få visa upp vad vi har gjort. Vi reagerade ordentligt när vi läste manus och det ska bli så kul att få se publiken känna samma känslor som vi kände. Vi har tidigare gjort shownummer med mycket dans och nu är det fokus på en hel berättelse från A till Ö, säger Julia Eriksson.
Repetitionerna går framåt och det finns en hel del att styra med inför premiären.
– Det är fortfarande saker som ska falla på plats inför premiären. Det är mycket fokus på teknik med ljud och ljus, annars vet eleverna precis vad de ska göra, säger Kristina Ruhnström.
Skrivit om pjäs från 50-talet
Föreställningen bygger mycket på olika karaktärer.
– Då handlar det om att hitta sin karaktär och inte bara komma ihåg vad man ska göra på scenen utan också göra det som sin karaktär. Eleverna börjar nu lära känna sin karaktär och det är viktigt att det faller på plats, säger Kristina Ruhnström.
Varför blir det just en kriminalmusikal?
– I en klass med tio tjejer är det knepigt att hitta bra pjäser som funkar med tio bra roller. Jag letade fram pjäsen ”Åtta kvinnor” av Robert Thomas från 50-talet, men det visade sig att den var så unken i sina kvinnovärderingar och jag valde att skriva om pjäsen och lägga in musik. Det vi gör nu är långt ifrån originalpjäsen och vi har satt vår touch på musikalen. Vi har skruvat den åt ett mer feministiskt håll, säger Kristina Ruhnström.
Det finns biljetter kvar till både fredagens och lördagens föreställning.
– Om man går och tittar på musikalen ska man inte berätta för någon hur den slutar. Man köper biljett med tystnadslöfte med tanke på att det finns en gåta, säger Kristina Ruhnström.