Annons:

Sök

Annons:

ALV:s kaxiga mål på sikt – så många besökare vill man locka hit

ALV:s kaxiga mål på sikt är att nå 700 000 besökare, avslöjar vd:n Joacim Johansson. Foto: Mostphotos/Ossian Mathiasson

ALV:s kaxiga mål på sikt – så många besökare vill man locka hit

2019 spräckte Astrid Lindgrens Värld drömgränsen på en halv miljon besökare. Parken har ett långsiktigt mål på att locka 700 000 besökare till Vimmerby.
– Vi har inte tidssatt det, men det är inom en snar framtid, säger vd:n Joacim Johansson.

Annons:

Under många år hade Astrid Lindgrens Värld ställt in siktet på att gå över 500 000 besökare i sin populära park. 2019 gick man över den uppsatta drömgränsen.

Därefter har flera pandemiår förstört jämförelsesiffrorna för ALV, men nu är man tillbaka i ett närmast helt normalt läge. Då har också Astrid Lindgrens Värld börjat titta på nya långsiktiga mål.

Ett är att öka antalet besökare med 40 procent på sikt. Det skulle då handla om 700 000 besökare till anläggningen i Vimmerby. 

– Det är inom en snar framtid, sedan kan det vara en rätt svår definition och man måste ha respekt för att det är ett högt ställt mål. Det var först 2019 vi bröt vallen på en halv miljon besökare och då var det x antal 10 000 besökare till vi jagade. Nu ska vi lägga på 200 000 besökare och det ska man ha respekt för att det är ett stort steg, säger Joacim Johansson, vd på Astrid Lindgrens Värld. 

"Inte tidssatt det"

"Bara" att gå från 500 000 till 550 000 besökare innebär en stor ansträngning, betonar han. 

– Vissa kanske tror att tio procent inte är så farligt, men det är en enorm ansträngning det också. 

Därför är det en stor ansträngning att öka antalet besökare med hela 200 000 över en säsong. 

– Vi har inte tidsatt det exakt, men det är ett långsiktigt mål och vår bild är att vi ska ta oss dit. Då förstår man att det måste komma ännu fler mitt i juli och då behöver vi en större parkyta. Vi vill inte förtäta mer i parken, utan gillar de grönområden vi har. 

Hur stor potential har ni att vidga parken?

– Marken finns. Sedan är det mer eller mindre bra beskaffenhet att bygga på. Det går att utöka på parkeringssidan, men ju närmare Stångån vi kommer desto sämre är marken. Men mark finns – det är inte hindret. 

Behöver växa utöver sommaren

För att kunna nå 700 000 besökare behöver också månaderna utöver sommaren växa ytterligare. 

– Vi vill sprida ut besökarna mer över säsongen och något vi tittar på är hur vi skulle kunna jobba med julöppet. Hur många kan man attrahera då? På vilket sätt kan man göra det? Det är frågor vi tittar på.

Är det snarare 30-tal än 20-tal vi pratar om när det handlar om 700 000 besökare?

– Det blir nog snarare under 30-talet, det är min känsla av det. 

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: