Trasiga biljett- och betalsystem kostar KLT pengar. Trots larm från resenärer redan i vintras är det fortfarande stora problem. Bilden är en genrebild.
Foto: Pressbild
Det säger resenären som väljer att vara anonym när hon berättar om vad hon ser som pendlare veckans alla vardagar med 35:ans bussar, som går mellan Hultsfred och Västervik.
– Bara varannan buss har biljettläsare som fungerar. Vissa av dem läser inte biljett via KLT:s app, kan inte läsa QR-biljetter, och vissa läser inte manuellt resekort som jag har exempelvis.
Gått åtta månader
Redan i januari påpekade hon bristerna för Stefan Karlsson, som då var chef för linjetrafiken för Kalmar länstrafik.
Hon kunde inte bara titta på hur viktig statistik på antal faktiska resenärer går om intet, statistik som ligger till grund för turtäthet och ersättning till KLT.
– När man läser artiklar om besparingsåtgärder inom KLT är det nog så viktigt med korrekt statistik som presenteras för alla de som finansierar KLT, säger resenären.
”Bryr sig inte”
Stefan Karlsson sa sig känna till de bristfälliga biljettläsarna och att det äventyrar viktig statistik.
– Tyvärr har linje 35 kvar sina bristfälliga biljettläsare. Busschaufförerna bryr sig inte, men jag som resenär är angelägen om fungerande biljettläsare för sann statistik till grund för linjetäthet och en väl fungerande kollektivtrafik i Kalmar län.
Försökt byta system
I sitt mailsvar uppgav Stefan Karlsson också att KLT har försökt byta till annat system, men att en överklagan fördröjt det med flera år.
– KLT bytte sina biljettläsare senast för några år sedan till nuvarande. Föregångarna fungerade bra och visade även hur många dagar man hade kvar tills det var dags att köpa nytt periodkort, säger resenären.
Här kan du läsa KLT:s svar på kritiken och vilka åtgärder man vidtagit.