Trots sämre uppslutning än väntat på Krönsmonsdagen var utvecklingschefen Egon Karlsson och näringslivsstrategen Patric Engqvist hyfsat nöjda. "Vi har marknadsfört Krönsmon i lokalmedia och siffrorna visar att vi har totalt 1 100 klick. Jag tänker att det är 1 100 personer som har sett vår marknadsföring och klickat in", säger Engqvist.
Foto: Ossian Mathiasson
Den första och hittills enda tomten på Krönsmon såldes i september 2020 och intresset för tomterna har därefter varit svalt på grund av den vikande konjunkturen och omvärldsläget. Det finns 17 detaljplanerade tomter på det 200 000 kvadratmeter stora området.
För att väcka intresse för tomterna på Krönsmon arrangerade Vimmerby kommun en Krönsmondag på fredagen.
"Det ligger i allas intresse"
Regnovädret ledde till att träffen tvingades flytta in i en av de tomma lokalerna. Det kom endast en företagare men Patric Engqvist var nöjd trots ett klent besöksantal.
– Vi vill marknadsföra Krönsmon och det ligger i allas intresse. När vi planerade för den här dagen pratade vi om både en marknadsföringskampanj och en särskild dag med förhoppning om att det kunde landa in några intressenter. Vi har marknadsfört Krönsmon i lokalmedia och siffrorna visar att vi har totalt 1 100 klick. Jag tänker att det är 1 100 personer som har sett vår marknadsföring och klickat in. Det tar jag med mig. Självklart hade vi velat ha mellan 40 och 100 människor här, men jag citerar Astrid Lindgren: ”Har jag bara lyckats att glädja en enda unge så är jag nöjd” och det är så jag tänker också. Har vi lyckats få en person där ute att klicka och tänka att Vimmerby är aktuellt är jag faktiskt nöjd, säger Patric Engqvist, näringslivsstrateg på Vimmerby kommuns utvecklingsavdelning.
Trots få besökare var utvecklingschefen Egon Karlsson nöjd med helheten.
– Antalet besökare här i dag är inte bra, men vi har lagt 10 000 kronor på marknadsföring i media och tittar man på marknadsföringen som vi har gjort så har det gett bra med klick regionalt. Vi har lagt ner 75 miljoner på det här området och det vore inte alls bra om vi inte marknadsförde området, säger Egon Karlsson.
Egon Karlsson tycker att det är viktigt att så frö även i en lågkonjunktur.
– Det är långa processer och ett långsiktigt arbete. Vi måste hela tiden vara med och så frö för att visa att vi finns här. Lågkonjunktur gör att man lämnar ett stabilt läge och det är då saker och ting händer med att man varslar folk och anpassar verksamheten. Även om det blir ännu sämre tider måste vi vara ute och visa att vi finns här. Konjunkturändringar, både uppåt och nedåt, skapar behov att anpassa sig, säger Egon Karlsson.
"Måste nöta och nöta"
Patric Engqvist håller med Egon Karlsson om vikten av att vara på alerten i en lågkonjunktur.
– Vi måste nöta och nöta, det får gå ett halvår och sedan måste vi göra ett nytt försök i vår. Vi jobbar tätt ihop med Hultsfreds kommun och diskuterar om vi kanske ska göra en större gemensam insats. Det är viktigt att vi får hit företagen till vår region. Får de en stor etablering är det klart att det gynnar oss. Vi har den här marken och den här möjligheten på Krönsmon. Det ligger i alla Vimmerbybors intresse att det blir något på Krönsmon, det är då vi får tillbaka pengarna, säger Engqvist.
Hade det inte varit bättre att vänta med en sådan här dag tills konjunkturen svängt och läget i samhället stabiliserats?
– Vi känner att vi inte ska missa det här tillfället. Det är ändå 1 100 personer som har blivit mer intresserade än att det bara fladdrar förbi i flödet. De har stannat upp och klickat. Det är inte helt omöjligt att några procent av de som har klickat går vidare, då måste vi göra det igen. Det handlar om att nöta och nöta och ha tålamod. Titta bara på Ceos, det stod tomt ganska länge och helt plötsligt sa det pang. Det kommer bli fullt här, men när är svårt att säga, säger Engqvist.
"Första etableringen är så viktig"
Både Egon Karlsson och Patric Engqvist är övertygade om att det kommer lossna på Krönsmon så fort det blir klart med första etableringen.
– Det är den första etableringen som är så viktig och att vi får ett momentum med att det blir fler och fler som vill etablera sig här. Det är inget logistiskt centrum likt Jönköping, men vi ligger vid riksväg 40 och riksväg 23 och ligger mitt emellan Stockholm och Malmö. Vi är ett lite mindre nav och det händer mycket spännande saker här med den nya kraftledningen som kanske möjliggör nya verksamheter, säger Karlsson.
Patric Engqvist igen:
– När jag pratar med kollegor som är näringslivschefer och utvecklingschefer i regionen och i våra grannregioner så pratar de ofta om att de fick kämpa hårt. Sedan kom den första etableringen och då lossnade det. Det är den första etableringen vi väntar på och vi måste lära oss mer om hur vi gör detta på bäst sätt. Vi håller på med vår fröpåse och sår ut och jag hoppas att det kommer gräs snart, säger Engqvist.