Annons:

Sök

Annons:

Gunilla har utsatts för bedragarna – vill varna andra i samma ålder

Gunilla Nordström vill varna för bedragarna och har några uppmaningar till personer i hennes åldersgrupp. Foto: Privat/Mostphotos

Gunilla har utsatts för bedragarna – vill varna andra i samma ålder

Telefonbedrägerierna mot äldre tycks aldrig ta slut. Just nu är bedragarna väldigt aktiva i stora delar av länet.
– Det är lätt att man får panik, säger Gunilla Nordström, som själv utsatts för bedrägeriförsök.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

I princip dagligen har det gått att läsa om nya både lyckade och misslyckade bedrägerier i Kalmar län den senaste tiden. Just Västerviks kommun verkar bedragarna ha siktat in sig särskilt på och då främst personer kring 70-årsåldern.

Så sent om i förra veckan blev en man i Västerviks kommun lurad på hela 1,2 miljoner kronor. 

– Mannen har fått ett sms om att man beställt varor från ett elektronikvaruhus. Om man inte hade beställt varor skulle man ringa ett nummer som framgick av sms:et. Det har man gjort och därefter har man blivit vidarekopplad till bankens säkerhetsavdelning, som skulle stoppa det falska köpet, berättade Robert Loeffel, presstalesperson vid polisen.

Därefter lurades mannen att ladda ned ett fjärrstyrningsprogram. På så sätt har bedragarna kunnat styra hans dator.

– Man har därefter lurat honom att godkänna saker och ting. Det handlar om att man manipulerar datorn.

"Lätt att man får panik"

Bara de senaste veckorna rör det sig om flera miljoner kronor som försvunnit från äldre personer. Gunilla Nordström i Västervik, som är i 70-årsåldern, är en av många som utsatts för bedrägeriförsök.

– Jag fick ett sms som såg ut att komma från Mediamarkt. Det stod ett telefonnummer där, men det har man ju fått lära sig att aldrig klicka på, berättar hon.

I stället tog hon kontakt med företagets riktiga kundtjänst, som inte hade någon kännedom om detta. 

– Det var flera fel i det här sms:et. Det var fel antal siffror i ordernumret om man jämför med Mediamarkt och dessutom stod det "våran" kundtjänst i stället för vår. Det fanns flera sådana här grejer. 

Hon vill uppmana alla som drabbas att ringa till företaget på egen hand och aldrig klicka på några länkar eller telefonnummer.

– I somras fick jag något liknande från Wasa Kredit och jag förstår man kan bli orolig och att det är lätt att man får panik. Men det bästa är att ringa företaget direkt, så man får svart på vitt att det är bluff.

Vad tänker du om att så många i din åldersgrupp utsätts?

– Jag läste om den här mannen som förlorat 1,2 miljoner kronor och man blir ju beklämd. Själv har jag lite svårt att förstå att man går på det, men alla är inte så datorvana och bedragarna är väldigt skickliga. Man ska aldrig ringa upp de här numren, för den som är i andra änden av luren är skicklig på att manipulera. Att de här ligorna ska ta pengar från personer i min åldersgrupp är väldigt fult och onödigt för alla som drabbas.

Pratar ni mycket om det när ni träffas i olika sammanhang?

– Inte så mycket faktiskt. Jag får börja fråga runt lite, för det är viktigt att det lyfts upp. Jag har ju läst väldigt mycket den här sommaren och min uppmaning är att aldrig klicka på några länkar eller liknande. Ring i stället direkt till företaget för att kontrollera.

Polisen varnar

Polisen har påmint äldre om att bedragarna är väldigt aktiva i området för stunden.

– Återkommande är att man använder stora elektronikföretag som Mediamarkt, Dustin eller Tele 2 och att det rör sig om dyra telefoner som man inte beställt, har Robert Loeffel tidigare sagt.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: