Annons:

Sök

Annons:

Mitt i rusningen efter julbiljetter har KLT fått problem – här är förklaringen

Mitt i värsta rusningen efter julbiljetter har KLT fått problem och beklagar att det för tillfället inte går att boka tågbiljett efter den 10 december. Foto: Lotta Madestam

Mitt i rusningen efter julbiljetter har KLT fått problem – här är förklaringen

I en tid när många vill boka sin tågbiljett till jul har KLT drabbats av tekniska problem.
– Det har inträffat ett fel i samband med tidtabellsomläggningen, förklarar kommunikatör Linus Öjebrink Åsberg.

Annons:

Mitt i värsta rusningen efter tågbiljetter i jul har Kalmar länstrafik fått teknikstrul. Den som vill boka en tågbiljett efter den 10 december får problem och förslag på biljetter som många gånger blir både mer kostsamma och tar längre tid.

– Det är olyckligt, säger Linus Öjebrink Åsberg.

Det sker alltid ett tidtabellsskifte omkring mitten av december, i år infaller det den 10 december som är en nationell och till och med europeisk deadline för tidtabellen för tåg.

– Än så länge har de inte fått upp de tiderna, så de är sökbara i vår reseplanerare. Därför är det lite konstigt att den väljer andra vägar än normalt, förklarar Linus Öjebrink Åsberg.

Väljer buss när tågtider saknas 

Den som exempelvis vill boka sin biljett hem från Stockholm till Hultsfred och går in i KLT:s app eller på hemsidan föreslås en biljett med byte i Linköping som vanligt, men via Västervik med buss.

– Det blir lite konstigt för det har inte gått igenom hela vägen som vi önskar, vi jobbar på att kunna lösa detta. Eftersom tågets tider inte finns i systemet väljs istället bussen. Reseplanerarna är uppbyggda för att de ska försöka leverera en resa så gott det går utifrån den data som finns och just nu finns det inga tågavgångar efter den 10 december. Så den väljer det alternativ som finns och då blir det ibland lite orimligt.

När räknar ni med att det här problemet ska vara åtgärdat?

–  Vi hoppas att det ska vara löst så snart som möjligt under veckan så vi får upp rätt avgångar och att man kan välja att köpa biljetter runt jul som det passar.

Vad tänker du kring det, att det sker just när folk vill köpa sina julbiljetter?

– Det är olyckligt och något vi skulle haft klart för länge sedan. Jag kan inte ge en exakt förklaring till vad som hänt eftersom jag inte jobbar med de här frågorna. Vi brukar ha de här resorna uppe mycket tidigare eftersom det är precis som du säger att många vill vara ute i god tid och boka sina biljetter i jul.

Vad har du för råd till era resenärer?

– I det här fallet vill jag rekommendera våra resenärer att ha lite is i magen, för jag hoppas verkligen att det här ska vara uppe så snart som möjligt. Så håll uppsikt under veckan, skulle jag säga. Är det så att det inte funkar alls att hitta ”rätt väg” får man lösa biljetten på annat sätt, men det hoppas jag inte att vi ska komma dit.

Det går dock att boka tågbiljett via SJ, men då blir biljetten dyrare.

– Jag skulle kunna ge ett tips, att testa att gå via Öresundståg.se som är en liknande återförsäljare som SJ, där kan priset skilja också. KLT är ju en delägare i Öresundståg, men som sagt vi jobbar så snabbt vi kan och hopps problemet ska vara löst så snart som möjligt, Linus Öjebrink Åsberg.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvimmerby.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: