Annons:

Sök

Annons:

Chefen om kalla bussar:

Stefan Karlsson, basenhetschef för linjetrafiken på KLT. Foto: Pressbild/Mostphotos

Chefen om kalla bussar: "Har dragit ut på tiden"

Stefan Karlsson, basenhetschef för linjetrafiken på KLT, beklagar problemet med kalla bussar.
– Vi kan bara be om ursäkt. Det ingår i vårt avtal med trafikföretagen att det ska vara varmt i bussen, det är en självklarhet, säger han.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Enligt Stefan Karlsson är det en buss det varit problem med och att det visat sig på den tidiga morgonavgången från Hultsfred.

KLT:s kvalitetsansvarige uppges ha haft möte med trafikföretaget om problemet och det har inte hänt någonting – fram till nu.

– Idag ska det ha fungerat. Om resenärerna uppfattat att det inte varit varje dag är det nog så enkelt att de inte varit samma buss, utan man har kört med andra fordon. Då har kanske någon annan avgång haft problemet i stället, eller om bussen då har stått stilla, ger Stefan Karlsson som förklaring.

”Har dragit ut på tiden”

Däremot kan han inte svara på vilken åtgärd som gjorts.

– Någon form av reparation har skett, men det har dragit ut på tiden, ursäktar han. De hade möte i slutet av förra veckan och dagen efter var det inte åtgärdat som det var tänkt att det skulle vara.

Det här har pågått i nästan två månader, hur har det fått pågå så lång tid?

– Det kan jag säga direkt att så länge har inte vi känt till det. Möjligt att det varit känt i två veckor. Vi har legat på trafikföretaget att ordna det här, men jag har inte fått någon förklaring på varför det inte blivit så. Man kan bara spekulera i att det kanske varit fel med andra bussar som måste åtgärdas för att de ens ska gå, annars är ju det här en sådan sak som borde prioriteras, att det ska vara värme i bussen.

Hade det inte varit möjligt att ta den här bussen ur bruk för att resenärerna skulle slippa frysa?

– Jo, det är det vi kräver att trafikföretaget ska göra, vad det än är för fel ska fordonet tas ur bruk och felet ska åtgärdas. Men det har inte gjorts den här gången. Det ska ju räcka att prata med chauffören som ska rapportera till sin arbetsgivare så vi ska aldrig behöva bli inblandade egentligen. Och det blir vi sällan. 

Kan det här få några följder för trafikföretaget?

– Ja, det kan det få. Uppfylls inte det som finns i våra avtalsbeslut, så kan det bli vite, säger Stefan Karlsson.

Vad vill du säga till resenärerna som frusit på era bussar?

– Vi kan bara be om ursäkt. Det ingår i vårt avtal med trafikföretagen att det ska vara varmt i bussen, det är en självklarhet. Det har man inte uppfyllt.

Det finns resenärer som hoppas på ersättning från er. Kan det bli aktuellt?

– Nej, tyvärr är det inget vi ersätter, säger Stefan Karlsson.

Här kan du läsa om pendlaren som slår larm om kalla bussar.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvimmerby.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: