Vimmerbyföretaget Roxx lanserade sitt nya affärsområde Roxx Insikt förra sommaren.
– Det är den strategiska avdelningen på Roxx. Vi hjälper företag och organisationer med varumärkesutveckling, skapa effektiv kommunikation och strategisk rådgivning. Det är en del av att kunna föra ett samtal med kunder, organisationer och företag i regionen och hjälpa till att öka förståelsen för hur viktig frågan om varumärke är, säger Sebastian Thelin.
Även innan Roxx Insikt såg dagens ljus har företaget jobbat med frågor likt varumärkesutveckling.
– Vi såg en ökad efterfrågan och det behövdes en trygg och bra partner inom vår region som kan erbjuda den typen av tjänster. Det är ett sätt att kunna stärka företagen som finns i regionen och därigenom stärka både kommunen och regionen, säger Sebastian Thelin.
"Pratar om vikten av ett starkt varumärke"
Roxx bjöd under torsdagen in till sin första insiktsdag på Astrid Lindgrens Värld och hade samlat några av landets främsta experter inom varumärke och kommunikation.
– Vi pratar om vikten av ett starkt varumärke och hur det kopplas samman med den faktiska försäljningen. Varumärke är inte bara logotypen utan det handlar om så mycket mer. Det finns stora finansiella värden i det. Varumärket bygger någonstans på mjuka ingredienser vad gäller varumärkeslöfte, identitet och berättelsen. Effekten och konsekvensen av att arbeta med det är ett väldigt starkt konkurrensmedel som gör att du kan motivera en högre prissättning, sälja mer till fler och attrahera bättre arbetskraft, säger Sebastian Thelin.
Sebastian Thelin var en av fem personer som tog plats på scenen och pratade om varumärket.
– Det är din viktigaste tillgång för framgång. Det handlar om att börja konkretisera och koka ner det, vad är vår gemensamma identitet och vad är vårt löfte till våra kunder? Du måste ha det på plats för att sedan kunna jobba med det i organisationen och ute i kommunikationen. Det är två delar som måste lira med varandra. Du kan inte lova någonting som organisationen inte lever upp till utan det måste komma inifrån organisationen.
Över 120 deltagare på dagens träff
Roxx insiktsdag lockade över 120 deltagare och ett 50-tal företag.
– Jag är jättenöjd med att vi har fått så många människor till oss. Det är många inresande från Stockholm, Göteborg och Södertälje. För att vara första gången vi anordnar en insiktsdag är jag jättenöjd med responsen som vi har fått. Jag hoppas att dagen kan bidra till att locka ännu fler deltagare till nästa gång.
Ska ni fortsätta med detta koncept framöver?
– Det vi har bestämt är att det kommer vara återkommande. Utan att lova för mycket är vår tanke att vi kommer arrangera en liknande dag en gång per år. Planerna är inte riktigt satta än utan vi kommer sätta oss i en utvärdering efter den här dagen.
Övriga talare på insiktsdagen var Ida Hammarqvist, kommunikationschef på Scania, Max Wimnell, strateg inom digital marknadsföring på Vekst AB, Johan Anselmsson, professor i marknadsföring och varumärke vid Lunds univeristet, och Jessica Thorelius, vd för DVA Creative Technology Studios.