Foto: Pressbild, Most Photos
Regionala utvecklingsnämnden lämnar, i ett yttrande på Trafikverkets inriktningsunderlag, synpunkter på framtida investeringar på E22 och stråkåtgärder på riksväg 25 och 40, det meddelas i ett pressmeddelande från Region Kalmar Län.
Ett första steg mot en ny nationell transportplan och nya regionala transportplaner är Trafikverkets uppdrag att ta fram inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen för planperioden 2026-2037.
Region Kalmar län har sammanfattat ett yttrande i tio punkter.
Bland annat konstaterar man att “områden med sämre tillgänglighet och kapacitet bör ges slutgiltiga investeringar i stråk för att skapa ökad kapacitet” och menar att dessa stråk “bör ges företräde för att sprida, utveckla och på det sättet öka attraktiviteten i hela landet”.
Hamnar i Västervik och Oskarshamn viktiga förbindelsepunkter
Man lyfter stråkåtgärder som behövs på riksväg 25 och 40 som binder samman kusterna. Dessutom pekar man på att hamnarna i Västervik och Oskarshamn bör ses som angelägna förbindelsepunkter i länet.
Robusthet och tillförlitlighet tillsammans med resetidsminskningar bör vara i fokus och samordnas med övriga pågående insatser på det regionala järnvägssystemet, menar man.
Linus Palmér Hård
Praktikant