Landrins, Holmgrens, Skobes och Engströms. De fyra stora firmorna visade upp allt från jätten Ford F-150 till Volvos nätta elbil EX30.
Marcus Hedlund på Engströms berättade följande:
– Det stora för oss är att vi har ett så stort utbud som vi kan visa upp. I dag har vi tretton bilar med oss. Vill man se komfortbilar eller transportbilar? Det finns allt möjligt. I dag har intresset varit stortför vår VW Touareg. Folk tycker den är lite häftig.
Vad gäller drivmedel så upplever Marcus att intresset för hybridbilar absolut finns och att rena elbilar kommer mer och mer.
– Det ser man här, många elbilar har tillkommit och det vill vi också ha med. Man följer utvecklingen. Om några år kan de flesta nya bilar som säljs att vara elbilar.
Spännande bilar
Leif Andersson var en av många som var på torget för att titta på bilnyheterna. Han passade på att provsitta Mercedesbilarna men tyckte att evenemanget kändes lite mindre i år. Leif funderade över om det var lite avvaktande i bilbranschen. Kanske väntar man på att elbilarna ska börja dominera?
– Det är kul att komma hit och titta lite. Själv hoppas jag att de nya solid statebatterierna ska börja användas av fler tillverkare. De räcker längre och är säkrare än lithiumjonbatterier.
Än så länge tycker Leif att priset för en elbil är några hundra tusen för högt jämfört med en bensinbil och så är det det där med släpvagnsvikten.
– Elbilarna får oftast bara dra mycket lättare släp än bensinbilar. Då blir det en begränsning om man har större husvagn eller måste dra tunga släp med en firmabil. Men annars är det kul att bara se på bilarna här, speciellt värstingarna, säger han och nickar mot en BMW M3-kombi med extra alltsom kostar långt över miljonen.
– Det drar folks intresse att titta på bilar som den, man tittar själv för att det är spännande. Sedan får man vakna till och låta förnuftet råda, skrattar Leif.
Stefan Härnström