Therese Hasselkvist på Turistbyrån i Vimmerby är en av de som jobbat med evenemanget Upptäckarda’n, som slår rekord i år med 79 olika aktörer i Vimmerby och Hultsfreds kommun.
Foto: Ossian Mathiasson
Hon och kollegorna Therese Hasselkvist och Emelie Madsen på Turistbyrån i Vimmerby gör det här tillsammans och ihop med aktörerna. Upptäckarda’n har med åren blivit en allt större aktivitet och angelägenhet i båda kommunerna.
På söndag är det dags igen och i år är intresset att medverka större än någon gång tidigare.
– Förra året var det 62 aktörer, i år hela 79 som man kan besöka på olika platser, säger Therese Hasselkvist, som är glad för uppslutningen bland lokala företagare, turistanläggningar, föreningar, konstnärer och andra hantverkare av olika slag.
Många nyheter
Många känns igen. Eftersom det är en mångårig tradition har flertalet varit med tidigare. Men det finns också många nya namn i listan. Som Blombacka Handelsträdgård, Hos Annika, Kreativa Rummet, Fröreda Storegård och Strömbergs Bisysslor i Hultsfreds kommun och för Vimmerbys del: räddningstjänsten på kransorterna, Korka Kvarn, Crêpe Ohoj! och Lions Återbruksbutik för att ta lite skilda exempel.
– En del av dem är nystartade verksamheter, säger Therese Hasselkvist.
– Upptäckarda’n blir en scen för nystartade aktörer att få synas, tillägger Jenni Leppelt.
Lockar en stor skara människor
Kollegorna vet inte riktigt vilken gång i ordningen Upptäckarda’n arrangeras. Tio gånger är det minst, förmodligen tolv med uppehåll för pandemin.
Fortfarande lockas en stor skara människor att åka runt för att lära känna sin hembygd bättre.
– Det är svårt att mäta riktigt hur många det är och samma person är ju oftast på flera ställen, men vi uppskattar att det är någonstans runt 2 000-3 000 personer. Det är roligt, säger Therese Hasselkvist.
Blivit en årlig vana
Jenni Leppelt tycker det är fantastiskt att det fortfarande är sådant sug efter det, att folk fått det som en årlig vana att åka runt, att man tar med sig hemkommande barn eller mor- och farföräldrar och gör det till en utflykt.
– Genom det här blir våra invånare som goda ambassadörer för vårt område, de kan tipsa om olika besöksmål. Det är lättare när man gjort ett besök på plats och folk får fortfarande som en aha-upplevelse, man känner att ”hit borde vi åkt tidigare”, säger hon.