Annons:

Sök

Annons:

Efter bussexplosionen – två av tankarna hade gas kvar och så ser trafikläget ut

Den biogasbuss som exploderade hos Flexbuss i Nybro på torsdagen hade fortfarande gas kvar i två av tankarna trots att det fanns krav på att tankarna skulle vara helt tömda på gas för att få vara ute i trafik. Foto: Arkivbild

Efter bussexplosionen – två av tankarna hade gas kvar och så ser trafikläget ut

För andra gången inom loppet av en månad exploderade en minigasbuss i Nybro på torsdagen. I dag kommer ny information om att det fanns gas kvar i två av tankarna som Försvarsmakten sköt sönder på fordonet som exploderade i går.
– Vi vet ingenting om mängden gas i tankarna eller vilket tryck det var i tankarna, säger Martin Jacobson, vd för Flexbuss. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

En av Flexbuss i Nybros gasbussar exploderade i anslutning till företagets depå i Nybro på torsdagen. Ingen person kom till skada och Kalmar länstrafik tog omedelbart samtliga gasfordon av denna modell ur trafik. Det rör sig om ett 20-tal fordon som inte får vara ute i trafik i väntan på vad som kommer fram i utredningen. 

I dag kallade Kalmar länstrafik till en ny digital pressträff till följd av gårdagens gasbussexplosion. 

Gas kvar i buss som exploderade i Nybro

Flexbuss vd Martin Jacobsson inledde pressträffen med information om att det fanns gas kvar i två av tankarna på fordonet som exploderade. 

– Vi har precis fått information från MSB om att det fanns gas kvar i två av de tankar som Försvarsmakten sköt sönder på ett fordon i går, det vill säga det aktuella fordonet som var med i olyckan i går. Vi vet ingenting om mängden gas i tankarna eller vilket tryck det var i tankarna. Fordonet väljer alltid att först köra på gas och när gasen är slut går den automatiskt över till bensindrift. Vi vet inte mer, men vi hänvisar till den pågående utredningen, säger Martin Jacobsson. 

Martin Jacobsson berättar att det fanns gas kvar i två av tankarna som egentligen skulle ha varit tömda.

– Enligt uppgift ska de vara tömda, ja, Vi vet inte varför det var gas i dem eller hur mycket gas det var i tankarna. Vi fick informationen från MSB om att det fanns en viss gasmängd kvar i tankarna och det upptäcktes i samband med att Försvarsmakten sprängde eller sköt sönder de resterande tankarna. Det är fem gastankar på fordonet. En exploderade när den stod i vår verkstad och de övriga fyra sköt Försvarsmakten sönder, säger Martin Jacobsson. 

Martin Jacobson törs inte svara på vad det kan ha haft för betydelse för händelseförloppet. 

– Vi har kört med bensin och har inte tankat någon biogas i bussen på knappt en månad sedan den första olyckan. Här väljer fordonet först gas och när de fem gastankarna är slut kopplar den automatiskt över till bensindrift. Mätaren för gas visar att det inte var någon gas kvar, men mycket mer än så vet vi inte. Vi hänvisar till utredningen och har ställt alla övriga fordon ur trafik, säger Jacobsson. 

Jacobsson ville under presskonferensen inte berätta vilket företag som har byggt om tankarna i bussarna från stål- till komposittankar och inte vem som har sagt att tankarna var tömda på gas. 

"Ställer till det för många invånare"

Mattias Ask, trafikdirektör på KLT, gav en uppdatering kring trafikläget i länet.

– Fordonen är fortfarande ur drift och det gäller tills vidare, vilket har inneburit att vi har haft flera störningar i trafiken i dag på grund av fordonsbrist. Trafikföretagen har arbetat på bra och tagit in fler ersättningsfordon. Det har gjort att vi har kunnat utföra en hel del uppdrag trots detta, säger Mattias Ask.

KLT har fortsatt prioritering på sjukresor och skolskjutsresor som gäller för elever med anpassad skolgång. 

– Färdtjänsten är fortsatt begränsad. Vi tar inte emot nya bokningar och det gäller hela länet. Undantaget är akuta färdtjänstresor, exempelvis om man behöver hämta ut medicin på apoteket. Vi kommer ha reducerad närtrafik och det gäller Nybro kommun, Oskarshamns stad och Västerviks stad där vi har fordonsmöjligheter att bedriva sådana fordon, säger Mattias Ask. 

KLT arbetar vidare med att få in fler ersättningsfordon för att man ska kunna öppna upp färdtjänst och närtrafik. 

– Vi har i nuläget ingen prognos för när det kan ske. Det går därför inte att ringa in och boka färdtjänst eller närtrafik undantagen om det är akut färdtjänst eller om det är närtrafik som gäller Nybro kommun, Oskarshamns stad och Västerviks stad. Vi vet att de ställer till det för många invånare i länet och beklagar det. Vi jobbar på för att få in fler ersättningsfordon och gör det tillsammans med trafikföretagen för att erbjuda en ordinarie trafik så snart som möjligt. För en fullständig prognos behöver vi återkomma i början på nästa vecka, säger Ask. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: