Nilsbuss vd Anders Fransson gläds förstås åt att vara en vinnare i upphandlingen.
Foto: Simon Henriksson
2025 går det nuvarande avtalet gällande serviceresor, närtrafik och skolskjuts ut, som har gällt för perioden 2020 till 2025. Det var en mycket viktig upphandlingsseger för inte minst Vimmerby Taxibeställningscentral AB.
Företaget har utökat antalet anställda ordentligt efter det och även antalet taxifordon. Men nu lämnas företaget helt utanför det nya avtalet som sträcker sig mellan 2026 och 2031.
– Det blir en tuff smäll, så är det ju. Vi kommer bara ha kvar lite skolor. Privatpersoner kommer vi inte alls kunna köra och vi klarar absolut ingen taxibil nu. Det här har varit 100 procent för mig och det enda jag tjänar pengar på. Jag har inga andra inkomster, säger Krister Bergqvist, ordförande för Vimmerby Taxi.
Exakt vad det här kommer innebära är dock för tidigt att säga.
– Vimmerby Taxi kommer vara kvar. Vi har körningar på skolskjutsavtalet från 2017 och det tar inte slut förrän i augusti 2027. Bekymret för mig blir att jag måste släppa nästan all personal. Det blir ett glapp på ett och ett halvt år och sedan ska jag försöka hitta den personalen igen om vi får mer än vad vi får nu. Så är det ju.
Finns det en risk att det läggs ned 2027?
– Vimmerby Taxi i sig kommer leva kvar, men det får väl läggas i någon form av dvala om inget nytt kontrakt kommer.
Hade du räknat med det här kontraktet?
– Jag trodde faktiskt att vi skulle få paketet med Vimmerby eller Hultsfred. I alla fall bussarna i Hultsfred, men tydligen inte.
Oklart med överklagan
Vimmerby Taxi har cirka tio anställda och en konsekvens av det uteblivna avtalet är att man inte kommer kunna vara så många. Hur många som riskerar att sägas upp kan Krister Bergqvist inte säga nu.
– Jobben finns nog kvar ändå och mina anställda får nog jobba åt någon annan. Den som fått paketen kanske vill samarbeta med oss, det vet jag inte. Det får vi se.
Upphandlingen gällande skolskjuts, som vid senaste upphandlingen sträckte sig över tio år, ska snart påbörjas.
– Det har pratats om en utökning till tolv, men antalet år kommer inte minska i alla fall. Jag måste bestämma mig om vi ska vara med där.
Kan det bli aktuellt att överklaga just den här upphandlingen?
– Vi får se. Vi får titta på det med jurister om det finns någon möjlighet för det. Det är ingen idé att överklaga bara för överklagandets skull. Jag har ingen lust att bara sätta grus i maskineriet.
Behöver nyanställa
För Vimmerbyföretaget Nilsbuss AB blev den senaste trafikupphandlingen en riktig fullträff.
– Det är väldigt positivt för oss. Vi försvarar i Emmaboda och Nybro och vann på hemmamarknaden också. Vi är nöjda med det här paketet och det blir en utökning i Vimmerby och Hultsfred med elva fordon. Det blir en delvis ny marknad för vår del med färdtjänst och serviceresor. Vi vann lite förra upphandlingen också, men nu har vi tagit det här också, säger vd:n Anders Fransson.
Nu behöver bolaget nyanställa.
– Det är flera som måste nyanställas för att täcka det här.
Hur många handlar det om?
– I det här området handlar det nog om nästan 20 personer. Det är nog tio i Hultsfred och tio här i Vimmerby.
Kan det bli aktuellt med taxi kvälls- eller helgtid här?
– Nej, jag tror tyvärr inte det.
Utöver Nilsbuss är det ytterligare sju företag som tilldelas uppdragen. Det rör sig om Bergkvarabuss AB, Buss i Väst AB, City Taxi Kronoberg, Flexbuss Sverige AB, Gamleby Taxi och Buss AB, Nettotaxi AB samt Växjö Safety Taxi AB. Värdet på upphandlingen uppgår till drygt 900 miljoner kronor och gäller från och med 1 januari 2026.