Henrik Hemmigsson från Guldkant och Martina Bergqvist från Stadshotellet tillsammans med utvecklingschefen Egon Karlsson.
Foto: Ossian Mathiasson
Det är Stadshotellet och Restaurang Guldkant som tillsammans står bakom satsningen på Möt-o-Mat i Vimmerby. Nu står det klart att marknaden återvänder både 2025 och 2026. Efter den genomförda marknaden i höstas har upplägget utvärderats tillsammans med alla aktörer och det har lett till förbättringar, enligt arrangörsduon.
– Alla var väldigt nöjda och glada över att vi tar konceptet vidare. En förändring till nästa år är att vi kommer koncentrera marknaden till mer dagtid. Så mellan 10-16 hoppas vi på full fart på torget med såväl butiker, serveringsvagnar, försäljningsgata som föreningstorget. Allt samlat och koncentrerat till tid och plats, säger Martina Bergqvist, hotellchef på Vimmerby Stadshotell.
Samarbetet med verksamhetsutvecklaren Marie Alsér fortsätter. Trion ska ha hittat ett väl fungerande arbetssätt i sin strävan efter att långsiktigt bygga relationer med försäljare, föreningar och serveringsvagnar. Alla tre vill bidra till en levande stadskärna där det småskaliga hantverket får ta plats.
Då äger det rum
Matvagnen Trucken Stree är en av matvagnarna som kommer tillbaka och tar med sig flera matvagnar från sitt kontaktnät. Det rör sig om allt från mexikanskt till italienskt och minst fem andra vagnar.
– Trenden med småskaliga marknader pekar stadigt uppåt och det känns därför viktigt för arrangörerna att vara ute i god för att utbudet ska attrahera en bredd av besökare.
De tidigare försäljarna har redan bjudits in att boka sin plats och flera inbjudningar ska snart gå ut.
– Fördelen att sätta samarbetet på plats i så här god tid är att vi kan börja planera redan nu. Att Marie kan få betydligt mer tid för att skapa kontakt och relation med försäljarna jämfört med i år tror vi kommer gynna alla och då också bidra till att eventet växer, säger Henrik Hemmingsson på Guldkant.
2025 års Möt-o-Mat i Vimmerby äger rum den 27 september.