Simon Roth är kommunikationschef på Vimmerby kommun. Foto: Mostphotos/pressbild
I ett inlägg på sin Facebooksida under onsdagen uppmanade Vimmerby kommun invånarna att göra januari till ”den köpfria månaden” – månaden då man inte ska köpa något nytt.
Budskapet fick både handlare, som kämpar med sina rörelser, och privatpersoner, som vill ha en levande handel i kommunen, att gå i taket. Under onsdagen och torsdagen fylldes kommentarsfälten på Facebook och nya inlägg skapades.
”Jag lider med er som lägger ner massa jobb medans kommunen spottar på er”, var en kommentar som sammanfattade det som skrevs ganska väl.
"Har misslycktas"
I flera artiklar under torsdagen har vi berört det inträffade. Nu berättar också Vimmerby kommuns kommunikationschef, Simon Roth, hur han ser på saken.
– Det var en missvisande och olycklig formulering. Vårt syfte var absolut inte att avråda från nödvändiga inköp och vi vill inte motverka den lokala handeln på något sätt. Men som det formulerades nu så har vi full förståelse och respekt för reaktionerna – det är inget konstigt med det. Det blev både opassande och missvisande att skriva ”köp inget nytt i januari”. Helt klart har vi misslyckats i vår formulering, säger Simon Roth.
Vad var det ni egentligen ville säga med ert inlägg?
– Detta är en kampanj där bland annat Länsstyrelsen, Länsförsäkringar och många andra kommuner deltar. Syftet är att uppmuntra till medveten konsumtion – en hållbarhetsfråga, där vi vill att man reflekterar över vad som är nödvändigt. ”Köp inget onödigt i januari”, kanske hade varit mer balanserat och förmedlat det större budskapet på ett bättre sätt. Att handla just lokalt är verkligen en del i ett hållbarhetstänk i konsumtionen.
Kommer ni dra tillbaka eller omformulera ert budskap?
– Kampanjen i stort står vi fortfarande bakom, men det är möjligt att vi justerar i vårt inlägg. Om man ska se något positivt i detta så är det väl att vi har fått till en dialog. Handeln och kommunen har haft möte kring frågan i dag och det finns ett levande samtal.