Annons:

Sök

Annons:

Fabrikschefen vill se tågstopp i Gullringen:

BoKloks fabrikschef Mikael Lundin vill se ett tågstopp i Gullringen.

Fabrikschefen vill se tågstopp i Gullringen: "Vore jättebra"

Frågan om ett tågstopp i Gullringen har åter blivit aktuell. Efter att Skanska deklarerat att man satsar 250 miljoner kronor på orten höjs rösterna ånyo för att tåget ska stanna.
– Det skulle vara jättebra. Vår rekryteringsbas skulle bli betydligt större, säger Mikael Lundin, fabrikschef på BoKlok, till SVT Nyheter Småland.

Annons:

I början av året väcktes frågan om ett tågstopp i Gullringen igen på allvar. I januari pratade kommunalrådet Tomas Peterson (M) om att lyfta upp frågan på bordet igen i den här intervjun.

– Vi tror att det är viktigt att få till ett tågstopp i Gullringen. Det skulle göra att nya medarbetare, om BoKlok behöver det, kan pendla dit i ett första läge, sa han bland annat. 

Men något beslut om ett tågstopp har inte kommit. I och med Skanskas jätteinvestering i Gullringen har frågan aktualiserats ännu en gång.

– Det skulle vara jättebra. Framför allt skulle ju vår rekryteringsbas bli betydligt större och längre ifrån. I dag har vi några från Linköping men när man har pendlat ett tag så är det svårt att orka, säger Mikael Lundin, fabrikschef på BoKlok.

"Skulle gynna Gullringen"

Satsningen väntas ge 50 nya jobb i Gullringen. Att få tåget att stanna skulle kunna underlätta processen att rekrytera nytt.

– Det skulle ju gynna Gullringen och hela Vimmerby kommun att få flera tågstopp. Och Gullringen som har ett expansivt näringsliv skulle verkligen vara betjänta av att ha ett tågstopp, säger Tomas Peterson (M), ordförande i kommunstyrelsen, till SVT Nyheter Småland.

Enligt KLT, Kalmar länstrafik, finns en långsiktig plan för pendeltrafik mellan Hultsfred och Linköping. Men då handlar det inte om att dagens Kustpilentåg ska stanna i Gullringen. I stället handlar det om ett pendeltåg som skulle stanna på mindre orter.

– Det tror jag på. För då kan man ju stanna på fler ställen utan att de som ska åka långt får vänta, för då kanske man tappar dem istället. Så det är väl en bra kombination, säger Mikael Lundin.

Tror på goda chanser

Vad som händer framåt är oklart. Men Tomas Peterson tror att chanserna är goda.

– Jag tror att den är ganska god. För det här är ju parallella processer. Det viktigaste är ju att järnvägen behålls och rustas upp och håller god standard, men ett tågstopp är ju inget som försenas av det, säger han.

Tåget slutade att stanna i Gullringen på 1990-talet.

Fotnot: Dagens Vimmerby har försökt att få en intervju med fabrikschefen Mikael Lundin efter Skanskas besked i fredags, men inte lyckats med det.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: