Mattias Ask är trafikdirektör på KLT.
Foto: Pressbild
Under ett år exploderade tre av KLT:s minibussar, som kördes på gas. Kalmar länstrafik gav företaget i uppdrag att genomföra en granskning av den trafikupphandling som låg till grund för beställning av de 50 biogasfordonen som togs ur bruk 2024 samt åtgärder kopplade till biogasincidenterna i länet.
Nu har revisionsbyrån KPMG utrett detta.
Enligt rapporten har upphandlingen i allt väsentligt följt den fastställda upphandlingsprocessen och de lagar som styr området.
Däremot konstateras brister i hanteringen av biogasexplosionerna. Det saknades en tillräckligt dokumenterad riskhantering inför och under upphandlingsprocessen.
"Incidenthanteringen har delvis genomförts i enlighet med regelverket", skriver KLT i ett pressmeddelande. KPMG konstaterar också att hanteringen efter den andra och tredje gasbussexplosionen var mer effektiv och utförlig än vid den första incidenten.
– Rapporten är viktig ur utvecklingssynpunkt för Kalmar länstrafik. Vi tar till oss rekommendationerna som anges i rapporten för att säkerställa ännu bättre upphandlingar i framtiden samt i vårt fortsatta kontinuitet- och säkerhetsarbete, säger Mattias Ask, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.
En längre version av rapporten kommer senare.