Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Missnöjd kund från Vimmerby vinner tvist med företag hos ARN

Foto: Genrebild

Missnöjd kund från Vimmerby vinner tvist med företag hos ARN

En missnöjd kund i Vimmerby anmälde en elektronikleverantör till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämnden rekommenderar nu bolaget att återbetala 14 000 kronor till kunden för en mobiltelefon som aldrig levererades.

Det var den 27 november 2023 som en man i 25-årsåldern bosatt i Vimmerby beställde en Iphone av företaget genom en digital marknadsplats för rekonditionerade elektronikprodukter.

Enligt mannen dök det aldrig upp någon telefon hos honom, medan bolaget menar att det anlitade transportföretaget visst levererade telefonen till mannens bostadsadress i Vimmerby två dagar senare, den 29 november.

Till stöd för detta påstående har företaget åberopat ett dokument med leveransuppgifter kallat ”proof of delivery”. Av handlingen framgår att leverans skett till mannens uppgivna adress och som mottagare har antecknats mannens efternamn. Samtidigt framgår det av leveransvillkoren att det krävs en digital signatur av mottagaren för att ta emot paketet, och någon sådan finns inte.

Ger mannen rätt

I sitt krav skriver mannen att han aldrig har fått någon telefon, att han aldrig har signerat något mottagande och att det av transportföretagets följande gps-spårning av försändelsen verkar som att mobilen har levererats till en adress flera hundra meter från hans bostadsadress.

ARN går på mannens linje i sitt beslut. Man menar att företaget inte har lyckats bevisa att paketet har levererats till kunden. Man anser vidare att mannen har lämnat godtagbara förklaringar i andra delar, som exempelvis varför reklamationsförfarandet drog ut lite på tiden.

ARN menar därför att mannen krav på återbetalning av 13 935 kronor ska bifallas, och uppmanar leverantören att betala tillbaka summan till honom.

Fakta

Allmänna reklamationsnämnden:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. ARN lämnar ingen rådgivning och är opartiska, vilket innebär att myndigheten varken står på konsumentens eller företagets sida.

Källa: arn.se

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: