Det var den 27 november 2023 som en man i 25-årsåldern bosatt i Vimmerby beställde en Iphone av företaget genom en digital marknadsplats för rekonditionerade elektronikprodukter.
Enligt mannen dök det aldrig upp någon telefon hos honom, medan bolaget menar att det anlitade transportföretaget visst levererade telefonen till mannens bostadsadress i Vimmerby två dagar senare, den 29 november.
Till stöd för detta påstående har företaget åberopat ett dokument med leveransuppgifter kallat ”proof of delivery”. Av handlingen framgår att leverans skett till mannens uppgivna adress och som mottagare har antecknats mannens efternamn. Samtidigt framgår det av leveransvillkoren att det krävs en digital signatur av mottagaren för att ta emot paketet, och någon sådan finns inte.
Ger mannen rätt
I sitt krav skriver mannen att han aldrig har fått någon telefon, att han aldrig har signerat något mottagande och att det av transportföretagets följande gps-spårning av försändelsen verkar som att mobilen har levererats till en adress flera hundra meter från hans bostadsadress.
ARN går på mannens linje i sitt beslut. Man menar att företaget inte har lyckats bevisa att paketet har levererats till kunden. Man anser vidare att mannen har lämnat godtagbara förklaringar i andra delar, som exempelvis varför reklamationsförfarandet drog ut lite på tiden.
ARN menar därför att mannen krav på återbetalning av 13 935 kronor ska bifallas, och uppmanar leverantören att betala tillbaka summan till honom.