Nu har det första av totalt 28 beställda nya Krösatåg anlänt till Småland.
Foto: Pressbild
Det första nya Krösatåget började sin resa i Beasain i Spanien, där det tillverkas, genom Europa och sedan med färja från Tyskland till Trelleborg – och därifrån vidare till Nässjö, skriver Kalmar länstrafik i ett presssmeddelande.
Det var Region Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Blekinge och Region Kronoberg som gav Transitio uppdraget att upphandla de nya tågen som ska ersätta och utöka Krösatågens befintliga fordonsflotta. Innan tåget får köra i linjetrafik ska dock CAF genomföra omfattande tester för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
Lång provkörning
– Den som vill få en glimt av det nya Krösatåget kommer att kunna få det när det provkörs i Sverige. CAF provkör tågen i minst 20 000 kilometer runtom i landet, inklusive i de småländska skogarna, säger Patrik Axenstjerna, projektledare på Transitio.
Först efter provkörning och testperiod är tåget leveransklart. Om allt går enligt plan ska det vara i linjetrafik år 2026, skriver Kalmar länstrafik (KLT) i pressmeddelandet.
Moderna tåg med modern teknik
Enligt KLT bygger tågen på ny teknik, har wifi, skärmar för trafikinformation i realtid, är tillgänglighetsanpassade bland annat med låggolv och har flexibla ytor för cyklar och barnvagnar.
– Det känns väldigt glädjande att det första nya Krösatåget nu är på plats i Sverige. Förvisso är det en lång testperiod som kvarstår innan tåget kan tas i linjetrafik, men nu har vi i alla fall kommit ett steg närmare nya moderna och bekväma tåg inom Krösatågssystemet. För Region Kalmar läns del förväntas de nya tågen att levereras under åren 2026-2028, berättar Mattias Ask, trafikdirektör på KLT.