Örjan Åström, tvåa från vänster, har sparat stämpeln från Vimmerbykontoret i fem år. Foto: Jakob Karlsson
Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten återkom till Vimmerby när det nya servicekontoret invigdes förra veckan. Det är bara början.
– Fler blir det garanterat, säger Ann-Christin Lundqvist, en av medarbetarna på det nya kontoret.
Servicekontoret i Vimmerby är ett av tio som staten öppnar i vår. Planer finns för att öppna ytterligare drygt 25 runt om i hela landet.
I Vimmerby kan man få hjälp från Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten i dagsläget – men ambitionen är att utöka antalet myndigheter på servicekontoret i Vimmerby.
Det kan handla om Migrationsverket, Trafikverket och Arbetsförmedlingen.
– Tanken är att vi ska bli fler myndigheter, säger Örjan Åström.
– Vi vill koppla på de myndigheter där det redan finns kopplingar till den verksamhet vi kommer att ha i Vimmerby i dag. Det är en tidsfråga om vilka det blir och när det blir, men mer blir det garanterat, säger Ann-Christin Lundqvist.
Sparat stämpeln
För Örjan Åström, boende i Silverdalen, blev tisdagens invigning lite extra speciell. Han jobbade på Skatteverkets kontor i Vimmerby fram till stängningen 2013 och har sparat stämpeln han använde då ända sedan dess.
– Det var tråkigt och vi var jättebesvikna när kontoret stängde. Vi jobbade hårt för att få vara kvar, men det gick inte.
I fem år har Åström pendlat till Västervik.
– Jag jublade när jag fick höra att de skulle öppna här igen och jag hade verkligen hoppats på det. Det kändes som att det stod mellan Vimmerby och Hultsfred, men politikerna i Vimmerby verkar ha slitit hårt för det här.
"Haft många besökare"
Åström ser definitivt ett behov av ett fysiskt kontor i den digitala framtid som oundvikligen är vår.
– Vi har haft många besökare från Vimmerby och Hultsfred i Västervik och vi ser definitivt behovet. Tack vare det här bra läget så tror jag att vi kommer ha ett bra tryck.
Vilka frågor vill människor ha hjälp med?
– Det är allt mellan himmel och jord. Det är mycket folkbokföring och invandringsärenden, det är bostadsbidrag, underhållsstöd. Vi försöker styra kunderna till det digitala så att de kan sköta det själva, men många behöver den personliga kontakten.
– För vissa tjänster krävs det personlig inställelse och det kommer aldrig att försvinna. På det sättet kommer det alltid finnas ett behov, säger Ann-Christin Lundqvist.