Karin Nyman, till höger, är starkt kritisk till den nya filmen om hennes mamma Astrid Lindgren. Foto: Jakob Karlsson/Arkiv
Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman menar att filmen Unga Astrid aldrig hade blivit av om hennes mamma varit i livet. Dottern är starkt kritisk till den nya filmen.
– Hon hade känt en enorm ovilja, säger Karin Nyman till Tidningen Vi.
Filmen, som har premiär den 14 september, skildrar Astrid Lindgrens liv innan hon blev en älskad och världsberömd författare. I februari premiärvisades filmen, där Alba August spelar den unga Astrid Lindgren, i Berlin och mottogs väl av kritikerna.
Bland annat handlar filmen om hur en ung Astrid Lindgren blev gravid med Vimmerby Tidnings dåvarande chefredaktör Reinhold Blomberg. Barnet födde Astrid Lindgren i Köpenhamn för att undvika en skandal.
Till tidningen Vi säger Karin Nyman, Astrid Lindgrens dotter tillsammans med Sture Lindgren, att hennes mamma hade sagt ett klart nej till filmen om hon varit vid liv. Astrid Lindgren pratade aldrig ens med sina barn om den tiden i livet.
– Då begriper ju var och en att det ska till mycket konstnärlig frihet för att över huvud taget kunna bli någon berättelse om unga Astrid. Den här filmen hade aldrig kunnat göras medan mamma levde, säger Karin Nyman i Tidningen Vi.
Karin Nyman ger filmskaparna rätt i att den oönskade graviditeten påverkade Astrid Lindgrens liv enormt.
– Därvidlag har filmarna rätt i att den var avgörande, men precis hur avgörande tillvaron kändes för Astrid innan hon födde Lasse vet ingen människa. Tiden i Vimmerby med skvallret, blickarna, föraktet och frågorna fick nog mamma att in i märgen förstå vad uppmärksamhet kostar. Hon flydde från Vimmerby och ville sedan aldrig mer bli föremål för den sortens intresse för hennes privatliv. Att det då ska ”skapas fritt” kring just den här tiden i Astrids liv, känns absurt, säger hon till Vi.
"Principen är viktig"
Hon tar också upp filmer om Winston Churchill och Björn Borg som exempel, där deras prestationer och skapande fått stå i fokus. Men att det i Astrid Lindgrens fall handlar om hennes privatliv 20 år innan hon blev känd.
– Det är principen som är viktig. Hade Astrid velat visa denna del av sitt liv hade hon haft alla möjligheter att göra det i skrift eller tal, i filmer eller pjäser, men hon valde att bevara just den här perioden för sig själv. Det respekterades så länge hon levde, säger hon till Tidningen Vi.
Regissören Pernille Fischer Christensen säger till tidningen att de arbetat med research om filmen i flera år. Målet var att skapa en film där man kan känna Astrid Lindgrens kärlek och hennes förmåga att med enkelhet berätta om svåra ämnen som liv och död.
– Det är kvinnor som Astrid, deras livsval och konstnärskap, som har banat väg för de liv vi kvinnor kan leva i dag. Det är så viktigt att vi kommer ihåg de kvinnliga föregångarna, att vi förstår varifrån vi kommer för att förstå våra egna liv och vad vi måste värna om, säger hon till Tidningen Vi.