Annons:

Sök

Annons:

Hemtjänsten missade död person: ”Har inte följt rutinerna”

Hemtjänsten i Hultsfreds kommun missade en död person och verksamhetschefen menar att personalen inte följt rutinerna. Foto: Ossian Mathiasson

Hemtjänsten missade död person: ”Har inte följt rutinerna”

Rutinerna följdes inte när en person hittades död i sitt sovrum i Hultsfreds kommun sedan hemtjänsten besökt brukaren två gånger – utan att träffa personen.
– Personalen har inte följt rutinerna, säger verksamhetschefen Marie Pihl.

Annons:

Under måndagen rapporterade Dagens Hultsfred om att hemtjänsten inte tittade in i sovrummet vid besök hos en brukare i somras och två dygn senare hittades personen död. 

Det var två dagar i rad som brukaren fick besök utan att personalen träffade den berörda personen.

Enligt anmälan ska personalen ha arbetat efter en generell känsla inom personalgruppen att personen i fråga ogärna ville bli störd.

"Vikten av dokumentation är stor"

Kommunen har gjort en utredning av händelsen, som visade på brister i dokumentationen och oklarheter rörande vilka insatser som blivit utförda. 

– Det är mycket allvarligt att det har inträffat och det är sånt som man tänker inte ska kunna hända. Nu har det gjort det och det handlar om att personalen inte har dokumenterat och kommunicerat på det sätt som man ska göra. Vi jobbar i en människotät organisation och därför är vikten av dokumentation stor. Det måste man göra, det är omöjligt för personalen att veta vad de som var innan har gjort, säger Marie Pihl, verksamhetschef inom äldreomsorgen.  

Är det fel på rutinerna eller har personalen brustit?

– Man har inte följt rutinerna, sen kan rutinerna och riktlinjerna vara mycket tydligare än vad de är i dagsläget. Man kan skriva hur mycket rutiner och riktlinjer som helst men om de inte efterlevs så hjälper det inte. Det handlar om att reflektera över vad vi gör i vardagen och hur vi säkerställer den kvalité som vi ska hålla, säger Marie Pihl.

Jobbar medarbetarna kvar i verksamheten?

– Ja. Det är ingen enskild person som har gjort att det har blivit så galet, det handlar om hur man jobbar i en personalgrupp. 

Är det samma person som varit hos brukaren?

– Nej, det är flera personer som har varit där och på grund av bristande dokumentation har det blivit galet, säger Pihl och lägger till:

– När en person inte vill bli störd så gäller det att ha ett resonemang om hur länge personen ska vara ostörd. Det ska vi titta på.

Vad har ni gjort för att det inte ska hända igen?

– Vi har sett över rutiner och riktlinjer och ska lära hela organisationen att reflektera över hur vi säkerställer det. Den berörda personalgruppen har reflekterat över det som har hänt och det är ingen som mår bra. Man kan inte förstå det själv, hur kunde det hända? Det kan man inte. 

Litar du på personalen?

– Ja, det gör jag. Jag är trygg med den hemtjänst som vi har i Hultsfreds kommun. 

"Ser händelsen som allvarlig"

Den allvarliga händelsen har lett till en lex Sarah-anmälan och går även vidare till inspektionen för vård och omsorg (IVO). 

– Vi ser händelsen som allvarlig då det finns brister i det som vi vill tydliggöra och därför skickar vi det till IVO, säger Per-Inge Pettersson, socialnämndens ordförande. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: