För första gången har eleverna på fastighetsskötarutbildningen haft ett utemiljöprojekt som en del i sin utbildning. De har fokuserat på att förvandla framsidan på Vimmerby folkhögskola.
– Framsidan på folkhögskolan har tidigare bara varit en gräsmatta. Det ska bli en trädgård med olika trädgårdsrum för skolans alla medarbetare och deltagare där man kan ha skönt häng, säger Jeanette Frejd Zeylon, lärare på Vimmerby folkhögskola och engagerad i utemiljöprojektet.
Om man tittar på varför eleverna gör det så handlar det om att de praktiskt ska träna på olika moment. Magnus Folkesson är kursansvarig för gruppen och Jeanette Zeylon Frejd är med och håller i projektet tillsammans med Folkesson.
– Det handlar om enklare byggnationer och snickerier. De har byggt en portal som det ska klänga växter i och de har byggt möbler och blomlådor till det. I den praktiska delen är det också plattsättning så de har tränat på att lägga plattor. Vi har tränat på att gjuta betong och gjutit betongbänkar för att förgylla platsen. Det är även ren anläggning av rabatter och planteringar och hur man sköter det. Det är den praktiska delen rent pedagogiskt, säger Jeanette Frejd Zeylon.
Fokus på sammanhållet projekt
Det är den tredje klassen på fastighetsskötarutbildningen, men det är första gången som eleverna jobbar på det här sättet.
– Eleverna har tidigare haft mindre projekt och hållit på med saker som ändå ska göras, till exempel lägga trall och plattor. Det här är den tredje klassen och då kläckte vi idén med att det kan vara bra att de får ett helt eget projekt där vi kan träna på alla delar. Har man en klass på tio-tolv personer och ska göra olika saker på olika platser på skolområdet så försvinner pedagogiken lite. Därför vill vi ha ett sammanhållet projekt för att hålla ihop gruppen och kunna få ett bättre lärande.
De åtta eleverna på fastighetsskötarutbildningen är nu klara med sina studier och invigde trädgårdsprojektet förra torsdagen. Platsen har fått namnet ”Solsidan” efter en omröstning på folkhögskolan.
– Klassen som har drivit projektet går ut nu. Vi kommer fortsätta med nästa klass och fortsätta utveckla projektet.
Vad säger du om resultatet?
– Vi tycker att det är jätteroligt och är jättestolta. Jag tror att de är det också och sedan hade de velat göra det helt klart. För oss är det en tanke att man fortsätter och bygger på med nya klasser och gör nya grejer. Det ska också förvaltas och tas om hand, vilket är väldigt viktigt.
"Alla har jobb inom yrket"
Även om det har varit betydelsefullt att lyfta utemiljön har det huvudsakliga målet med projektet varit något annat.
– Det är att det finns en pedagogisk idé och att vi har ett lärande i projektet. Innan man går ut och gör praktiskt arbete har vi teoretiskt pratat om biologisk mångfald, hållbarhet, återbruk och klimatsmarta val. Vi har försökt bygga av material vi har och köper inte saker som inte är klimatsmart. Mycket i utbildningen kretsar kring att det ska vara klimatsmart, hållbart och återbruk.
De åtta eleverna är nu färdigutbildade fastighetsskötare och en ny klass börjar till hösten.
– Alla har jobb och sysselsättning inom yrket nu när de slutar. Det börjar en ny klass till hösten. Vi kör en klass i taget för att det är så pass mycket specialkunskaper och läraren räcker bara till en grupp.