Mattias Nordqvist, Helene Elvstrand och Anderz Grunnesjö ser fram emot att dra igång utbildningen. Foto: Jakob Karlsson
I höst inleds Förskollärareprogrammet i Campus Småland. Totalt finns det 60 platser fördelat på Västervik, Vimmerby och Hultsfred. Ansökningstiden går ut den 15 april.
– Kommunen ser gärna att många söker, vi har ett stort rekryteringsbehov, säger Mattias Nordqvist, chef för Campus Vimmerby.
Utbildningen ges i samarbete med Linköpings universitet och det är första gången som förskolelärarprogrammet går att läsa i Vimmerby. Kommunerna har haft flera informationsträffar och för en tid sedan besökte Helene Elvstrand, programansvarig förskoleprogrammet vid universitetet, och biträdande Anderz Grunnesjö Vimmerby.
– Det är 60 platser totalt och vi hoppas kunna fylla de platserna. Förskolläraryrket är ett av de största bristyrkena just nu, säger Elvstrand.
"Ett pilotprojekt"
Enligt Grunnesjö håller universitetet på med en decentralisering av en del utbildningar.
– Det är jättevärdefullt att kunna ha det här samarbetet och det är nytt för Linköpings universitet. Tidigare har det varit väldigt mycket campusuniversitet där man vill dra alla studenter till sig, nu har det blivit ett paradigmskifte. Det här är ett pilotprojekt och att det blev förskolelärareprogrammet är för den här bristen som finns. Det ska bli jättespännande att se hur det går, säger han.
Varför föll valet på Campus Småland?
– De har god erfarenhet med att jobba med decentraliserad utbildning partner. Dessutom finns det en bra infrastruktur som är viktig för den här utbildningen, säger Elvstrand.
"Slipper pendla"
Fördelen med decentraliserad utbildning är förstås att den blir tillgänglig för fler.
– Nu slipper man pendla till Norrköping och man kan bo kvar i stället. Nackdelen är att man får jobba med kommunikationen och att alla ska känna sig delaktiga. Det kan vara svårt att få alla att känna sig som ett. Man måste ha mycket kontakt på nätet, men Campus Småland kan ge ett väldigt bra stöd och studenterna sitter inte hemma i sina stugor utan man läser precis som man går på universitetet. Det är bra att man är en studiegrupp och det är viktigt att studenterna inte är isolerade.
Kan det bli aktuellt med ett utökat samarbete?
– Nu är vi jätteglada för den här samverkan som vi hittat och vi är positiva till att utveckla det. Det finns även en stor lärarbrist, men vi startar med förskolelärarprogrammet och utvärderar det först.
Vad krävs för att göra förskolläraryrket mer attraktivt?
– Det första man hör från studenter är lönen förstås, förskolelärare har legat lågt jämfört med andra läraryrken. Det handlar också om arbetsvillkor, möjlighet till kompetensutveckling och karriärvägar. Ibland finns det också en negativ mediabild om förskolan och där är det viktigt att huvudmän svarar upp och skapar en nyanserad bild. Många i förskolan trivs med att jobba där.